
at Brookings Mirette F. Mabrouk

Changing the  
Channel:
Egypt’s Evolving Media  
Landscape and its Role in  
Domestic Politics

A N A L Y S I S  P A P E R
Number 15, May 2010

The Brookings Project on  
U.S. Relations with the Islamic World



Mirette F. Mabrouk

Changing the  
Channel: 
Egypt’s Evolving Media  
Landscape and its Role in  
Domestic Politics

at Brookings

The Brookings Project on  
U.S. Relations with the Islamic World

A N A L Y S I S  P A P E R
Number 15, May 2010



       The Saban Center for Middle East Policy at BROOKINGS
Changing the Channel: Egypt’s Evolving Media Landscape and its Role in Domestic Politics

i i i

Table of Contents

Acknowledgments  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                                                 iv

Executive Summary  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                                                v

The Author  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                                                      vii

Introduction . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                                                     1

The Lay of the Land—A Look at Egypt’s Current Landscape  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                              2

Hear No Evil: Independent Newspapers  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                               3

See No Evil: Satellite Television  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                                     8

Speak No Evil: New Media and Citizen Involvement  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                   10

How Have They Affected Politics?  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                                  12

The Internet Irritant  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                                             17

Party Political Broadcast  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                                         20

Net Worth: How Effective is New Media in Driving Democratic Reform?  . . . . . . . . . . . . . . . . .                 22

Blurring the Lines  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                                               24

The Media and Democratization in Egypt  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                            26

Now What? Where the U.S. Should Step In and Where It Should Step Back  . . . . . . . . . . . . . . .               27

Conclusion  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                                                      32



       The Saban Center for Middle East Policy at BROOKINGS
Changing the Channel: Egypt’s Evolving Media Landscape and its Role in Domestic Politics

iv

invariably helped sort the relevant from the merely 
interesting. 

I would also like to thank Aysha Chowdhry, Yin-
nie Tse, Sadie Jonath and Elena Anderson for help 
and kindness well beyond the call of duty and for 
elevating the experience beyond the academic. And 
I would like to thank M.J. Akbar who was kind 
enough to put me on Brookings’ radar screen.

On the home front, I would like to thank my fam-
ily and close friends for invariably being at hand 
to offer moral support, at all sorts of bizarre hours, 
due to the time difference.

This paper was researched and written during 
a five-month fellowship at the Saban Center 

for Middle East Policy at the Brookings Institution, 
from March through August of 2009. It was both a 
pleasure and a privilege to work and research at the 
Center and I am deeply indebted to many people 
for the opportunity and for all the help and support 
I received. 

I would like to thank Martin Indyk, Tamara Coff-
man and Ken Pollack for being unfailingly gracious 
and helpful during my time at Saban. Major thanks 
are due to Stephen Grand for being a consistently 
calm voice of reason. Journalists have a tendency to 
want to get everything down on paper and Stephen 

Acknowledgments



       The Saban Center for Middle East Policy at BROOKINGS
Changing the Channel: Egypt’s Evolving Media Landscape and its Role in Domestic Politics

v

interactivity that had been absent from the land-
scape for almost fifty years. 

Private newspapers took notice of the success of 
these shows and were soon emulating them. In 
Egypt private newspapers are distinct from oppo-
sition newspapers, which toe the opposition party 
line and cannot claim to be non-partisan. Over the 
past years, these independent papers have increas-
ingly pushed the envelope in providing news to their 
readers, often covering matters that the state-run pa-
pers either gloss over or do not cover at all. The re-
sulting differences in coverage, particularly on issues 
of politics, public accountability and civil rights, can 
be so pronounced that a casual observer might think 
the front pages of private papers and their state-run 
competition are covering different countries.

While private newspapers have led the way in rela-
tively independent reporting, there are many oppo-
sition and other partisan papers that have become 
increasingly strident and bombastic in their criti-
cism of the government. In much the same way as 
Fox News is more a commentary network than an 
actual news provider, these papers have few claims 
to objectivity, but there is no doubt they, like Fox, 
have a following. 

As for new media, the technology’s effect has been 
disproportionate to its physical presence. While in-
ternet penetration in Egypt is relatively limited, with 

Since the Revolution of 1952, Egypt’s govern-
ment has paid close and unwavering attention 

to its media. The last twenty years or so, however, 
have seen a change in the landscape, with the media 
testing the limits of state control.

These changes may be attributed to three main 
causes: first, the introduction of private satellite 
television in the early 1990s; second, the rise of in-
dependent newspapers; and finally, the emergence 
over the past five or six years of the internet and 
new media.
 
Private satellite television stations, beginning with 
Cable News Network (CNN) during the first Gulf 
War, brought Egyptian viewers their first glimpse 
of television news that had not been filtered by the 
Ministry of Information. The first Egyptian private 
satellite station emerged in 2000. Since it followed 
a private enterprise business model, the station 
had to keep consumers happy, which meant giv-
ing viewers what they wanted. What they wanted, 
it turned out, was information and the chance to 
be able to comment on it. Private stations vied 
with one another to provide viewers with programs 
that would keep them tuning in, and that often 
meant content of an aggressively political nature. 
In a country with a 71 percent literacy rate, satel-
lite television had excellent penetration, much bet-
ter than that of newspapers. It also offered, in its 
talk shows with viewer call-ins, the opportunity for  

Executive Summary



       The Saban Center for Middle East Policy at BROOKINGS
Changing the Channel: Egypt’s Evolving Media Landscape and its Role in Domestic Politics

vi

An Egypt which is stable and progressing forward 
with efforts at democratic and civil reform is not 
only in the interests of the country, but in the in-
terest of the region as a whole and of the United 
States. Traditionally, such progress has come not 
from political parties but from civil society and an 
independent press. Therefore, it is vital to support 
both in the interests of stability. 

There is a fine line between support and interfer-
ence. Consequently, financial and technical sup-
port for news organizations will always be welcome 
and should be encouraged. Prizes for investigative 
reporting, for example, will encourage professional-
ism while instilling pride and providing cash—in 
a notoriously cash-strapped industry—without for-
eign interference. 

Technical support, like the provision of new equip-
ment and professional training courses, provide 
internal help while cross-cultural reviews and com-
mittees open up a world of international coopera-
tion. Material aid in the form of legal fees or advice 
to journalists is another possible means of aid with-
out the specter of international bullying or interfer-
ence. In all cases, the U.S. must be aware that an 
unshackled press is a vital strategic ally in the move 
towards democratization.

perhaps 25 percent of the population at best hav-
ing internet access, new media has had a discernible 
influence. It has affected the information available, 
its usage and the nature of discussion and participa-
tion in political life. Although less than one-fifth of 
Egypt’s blogs are political in nature, that fraction has 
become noisy in its demands for civil reform and ac-
countability. They have become a source for breaking 
stories that television and print news organizations 
then report on and pass on to a larger public. 

Just as importantly, internet users tend to be young 
and educated, the same tranche of society that has 
felt increasingly disenfranchised from the political 
process and which various opposition political par-
ties had attempted, without any tangible success, to 
rope in. The medium has re-awakened a question-
ing of authority and political excitement that had 
been missing from the Egyptian political scene for 
many years.

Despite vigorous and determined suppression in 
the form of new legislation designed to curb the 
press, it has become increasingly difficult to stem 
the growing tide of free speech. The results have 
been a newly revitalized and surprisingly liberal 
political dialogue, fueled to a great extent by both 
access to information and the ability to disseminate 
it. The question remains what this means for U.S. 
foreign policy as far as Egypt is concerned.



       The Saban Center for Middle East Policy at BROOKINGS
Changing the Channel: Egypt’s Evolving Media Landscape and its Role in Domestic Politics

vii

The Author

Mirette F. Mabrouk is currently a Nonresident  
Fellow at the Saban Center for Middle East Policy 
at the Brookings Institution in Washington D.C.  
In January 2009, she relinquished her post as As-
sociate Director for Publishing Operations at The 
American University in Cairo Press to take up the 
fellowship. She continues to work with the Press as 
an Editor-at-Large.
 
She was formerly the publisher of The Daily Star 
Egypt, (now The Daily New Egypt) the country’s 
only independent English-language daily newspa-
per. Mabrouk founded the paper in May of 2005 

and it rapidly became the leading English newspa-
per in the country. She also wrote regularly, with 
her opinion columns generally being the paper’s 
top-emailed article during the week of their pub-
lication. She continues to write, with her work 
appearing in both local and international publica-
tions, among them The Huffington Post.
 
Ms. Mabrouk graduated from the American Uni-
versity in Cairo in 1989 with a BA in Mass Com-
munication. She obtained her Master’s Degree in 
Broadcast Journalism from the same university.



       The Saban Center for Middle East Policy at BROOKINGS
Changing the Channel: Egypt’s Evolving Media Landscape and its Role in Domestic Politics

1

Introduction

Announcements in this form have always given rise to 
dissenters. Graffiti was a traditional form of opposi-
tion (even when the public was illiterate), the likes of 
which have been left on walls and in caves for histori-
ans to interpret. Roman politicians, thought to have 
behaved dishonorably in office, were mercilessly lam-
pooned on the walls of the city. Though the graffiti 
was considered a defacement of property and was of-
ten lacking in artistic value, it was undoubtedly read.  

A millennia and a half later, every government-ap-
proved newspaper article or television report has an 
independent paper or website actively critiquing it. 
Dissent is not new. It is just now more efficiently 
disseminated.

Today’s diverse forms of media are following 
an ancient tradition. In ancient civilizations, 

governments and members of the ruling classes 
always utilized various forms of public broad-
cast to inform the general public of news that it 
deemed acceptable. In ancient Egypt, noblemen 
kept scribes to maintain records and to inform the 
uneducated masses of noblemen’s successes and in-
tentions. Ancient Roman public criers dispensed 
announcements (along with advertising) to the 
plebeians in public squares and forums. In an early 
effort to reach as large an audience as possible, an-
nouncements were also posted at the crossroads of 
three different roads (hence the origin of the word 
“trivia”).



       The Saban Center for Middle East Policy at BROOKINGS
Changing the Channel: Egypt’s Evolving Media Landscape and its Role in Domestic Politics

2

The Lay of the Land—A Look at Egypt’s 
Current Landscape

closed down.2 Apparently, the time for a free press 
in Egypt was over.

The press was too valuable a tool for the govern-
ment to relinquish; in 1960, President Gamal Ab-
del Nasser effectively nationalized the Egyptian 
press. All media organizations had to surrender 
ownership to the country’s only legal political or-
ganization, the National Union (later renamed 
the Arab Socialist Union). The National Union, 
already owned by Dar Al-Tahrir,3 took over the na-
tion’s four largest private publishing houses: Dar 
Al-Ahram, Dar Akhbar Al-Youm, Dar Al-Hilal and 
Dar Rose Al-Yousef. The Egyptian government had 
effectively turned the media into their own public 
address system.  

In Egypt, the media has been controlled by the 
government since the 1952 Revolution. The 

Free Officers were quick to realize the potential 
of mass media, particularly radio in a country 
where illiteracy was an estimated 75 percent.1 At 
7:30 a.m. on July 23, 1952, Fahmi Omar, a pre-
senter (and later, head) of Egyptian Broadcasting, 
started his broadcast with “a statement from the 
General Command of the Armed Forces.” This was 
the first announcement of the government take-
over of Egyptian Broadcasting. The Armed Forces 
took the matter of media control seriously. Officers 
camped in the Broadcast Building for a full 40 days 
afterwards to ensure full compliance with the gov-
ernment interference. When Al-Masri newspaper 
printed an editorial suggesting the Free Officers 
return to their barracks, the paper was promptly 

1 Egypt Country Data, Country Studies Series by Federal Research Division of the Library of Congress.
2 Omayma Abdel Latif, “Announcing the Revolution,” Al-Ahram Weekly, July 18-24, 2003.
3 Hussein Amin, Hanzada Fikry, Media, Sex, Violence and Drugs, Egypt’s Experience, 2001.



       The Saban Center for Middle East Policy at BROOKINGS
Changing the Channel: Egypt’s Evolving Media Landscape and its Role in Domestic Politics

3

Hear No Evil: Independent Newspapers

the publisher. A series of confiscations can finan-
cially devastate a publication.  

Local papers also face significant governmental 
constraints. Press freedom in Egypt is severely cir-
cumscribed by a web of media-related legislation. It 
is not just the vast number of laws in place, but also 
their sheer complexity that limit journalists’ room 
for maneuver. Legal provisions relating to the press 
are found in the Publications Act, the Penal Code, 
the Press Regulation Law, the State Documents 
Law, the Civil Servants Law, the Political Parties 
Law, and the Intelligence Law. Any journalist who 
steps over the line, but whose actions cannot be 
punished under this almost all-encompassing legal 
blanket, is usually accused of violating the ban on 
reporting on military verdicts. The laws control-
ling the media contravene at least ten articles of the 
Constitution.4 

Egypt has a notoriously draconian set of press laws. 
Although Article 48 of the Constitution guarantees 
press freedom, Egypt is one of only thirteen coun-
tries in the world that allows for imprisonment in 
the case of libel or defamation. Under a 1996 law, 
either crime was punishable by a fine of LE 1,000 
to LE 5,000 and a maximum of one year in prison. 

Anwar Sadat, Abdel Nasser’s successor, rein-
stated the political parties (which had been 

banned following the Revolution) and their right to 
publish newspapers. Since then, it has been some-
thing of a rollercoaster for the Egyptian press. The 
reintroduction of political pluralism had ups and 
downs since Sadat treated the press much like an 
angler does a fish: relaxing the line and reeling it 
back in as necessary. When Sadat was assassinated 
in 1981, Emergency Laws (which are still in effect) 
tightened the shackles on the press even further. 

Starting a newspaper in Egypt can be a logistical 
nightmare due to government regulations. First, 
a newspaper needs security clearance and permis-
sion from several governmental bodies, including 
the Higher Journalism Council and the Council of 
Ministers. Daily newspapers are likely to cost LE 1 
million, and a weekly LE 500,000, in terms of fees. 
Because of the complications of starting an Egyp-
tian newspaper, many publications opt to print 
abroad, but continue to maintain distribution and 
staff in Egypt. However, such papers are then sub-
ject to treatment as a foreign publication and then 
vulnerable to confiscation prior to distribution. 
Confiscations always occur after a publication has 
been printed, so as to inflict an exorbitant cost on 

4 Atef Al-Saadawy, “Egypt, Where is the Press Headed?” The Arab Press Network, February 2008.



       The Saban Center for Middle East Policy at BROOKINGS
Changing the Channel: Egypt’s Evolving Media Landscape and its Role in Domestic Politics

4

journalists into remaining silent. Since 2006, sever-
al of Egypt’s prominent businessmen have brought 
libel and defamation cases against newspapers; as 
a result of President Mubarak’s measures, both the 
papers and their editors are now on trial.
 
One of Egypt’s most prominent businessmen also 
appears to be one of the most litigious. Known as 
the Steel Tsar, Ahmed Ezz is the CEO of Ezz El-
Dekheila Steel and a member of the People’s As-
sembly.  As a member of the NDP’s powerful Poli-
cies Secretariat, Ezz is generally perceived to be part 
of the government’s inner circle.  Over the past year, 
he has battled almost all of the opposition papers 
and in late autumn of 2009 had four suits—all still 
pending—against four different opposition news-
papers and their editors. Such cases are potentially 
disastrous for the papers because of crippling fines 
to the newspapers and editors facing possible jail 
time. Egypt has a remarkably independent judicia-
ry and cases brought merely to stifle expression of 
opinion are often dropped. But even when lawsuits 
are thrown out of court, the newspaper still has to 
fight a protracted and financially damaging battle 
in the courts. The mere threat of a lawsuit is a pow-
erful deterrent.

Journalists resort to self-censorship because of the 
threat of jail, or worse. According to Fulbright 
scholar Kenneth J. Cooper, “Editors of both Al-
Masry [Al-Youm] and [The] Daily News [Egypt] 
admit to practicing self-censorship to avoid legal 
confrontations with the government.”5 The Com-
mittee to Protect Journalists recently declared 
Egypt one of the world’s top 10 backsliders on press 
freedom.6

The biggest challenge to the status quo has come 
from the independent press. Independent media —
both print and broadcast—are a relatively new devel-
opment in Egypt. In the case of print media, there is 

The punishment for the libel of a public official was 
even stricter, with a fine of LE 20,000 and a maxi-
mum of two years in prison. Not surprisingly, these 
laws tend to discourage journalists from pursuing 
any serious research into public accountability.

In February 2004, President Mubarak publicly stat-
ed that the media was in a sorry state of affairs when 
people could go to prison for simply doing their 
jobs. He promised to set things right by asking for 
an amendment to the law. Two years later, in 2006, 
the new, revamped Press Law was announced. It 
was hailed by National Democratic Party (NDP) 
officials (among them, the President’s son, Gamal, 
and the head of the Shura House and former Min-
ister of Information, Safwat Sherif ) as a “positive 
step towards reform” and a “press victory.” 

The Journalists Syndicate (which had been ignored 
during the rewriting of the law) was not as enthu-
siastic about the new laws. Independent and op-
position newspapers withheld publication for a day 
in protest of the new law, and hundreds of media 
workers demonstrated outside the Egyptian parlia-
ment, to no avail. 

The new law still stipulated a maximum of two 
years imprisonment (with no definition of either 
libel or defamation) and increased the fine to LE 
30,000. Furthermore, the government removed 
Article 302, a clause exempting from prosecution 
for libel those acting with an absence of malice—
where a writer or paper are merely reporting facts 
and have no personal axe to grind. With the clause’s 
removal, a court case could be brought based on 
the assumption of malicious intent. Now journal-
ists could no longer be certain if something they 
printed would be deemed offensive by someone; 
their reporting could always be judged a personal 
attack—no longer reporting but defamation. The 
new law was useful for those wishing to threaten 

5 Kenneth J. Cooper, “Politics and Priorities: Inside the Egyptian Press,” Arab Media and Society, Fall 2008.
6 Committee to Protect Journalists, Special Annual Report 2007, Website: <http://cpj.org/reports/2007/05/backsliders.php>.

http://cpj.org/reports/2007/05/backsliders.php


       The Saban Center for Middle East Policy at BROOKINGS
Changing the Channel: Egypt’s Evolving Media Landscape and its Role in Domestic Politics

5

The front page contained none of the articles that 
were prominently covered in its independent coun-
terparts, like Al-Masry Al-Youm, Daily News Egypt, 
and Al-Dostour. While the front pages of those pa-
pers contained versions of some of the same sub-
jects covered by Al-Ahram, a number of others were 
less flattering to the government, such as: Cairo’s 
mounting garbage problem, which had deteriorat-
ed to the point where Al-Masry Al-Youm was run-
ning a campaign entitled “Serve Yourself—Forget 
the Government”; the rising prices of basic food-
stuffs (just in time for the upcoming Eid); the sew-
age-contaminated drinking water of Shabramant in 
the Delta; and the problems of underage marriage. 
The independent newspapers also criticized Al-Ah-
ram for the visit made by the Israeli Ambassador 
to Egypt to one of Al Ahram’s editors, in the Ah-
ram office.  The Press Syndicate expressly forbids its 
members to meet with Israelis, which it says would 
constitute a “normalization of relations.” 

Fulbright Scholar and Pulitzer Prize-winning jour-
nalist Kenneth J. Cooper’s Politics and Priorities: In-
side the Egyptian Press provides a significantly more 
scientific assessment of the media. The paper ana-
lyzed the content of Al Ahram, Al-Masry Al-Youm 
and The Daily News Egypt 7 (formerly, The Daily Star 
Egypt) from mid-2005 to 2007 to determine how 
politics and ideology drove content choice.  Cooper 
found that: 

. . . the three papers have different priori-
ties in both overall coverage and front page 
story selection. These differences appear to 
reflect the relative weight editors give to 
various news values, the divergent compo-
sition of the papers’ readerships and dis-
agreements about journalism’s mission and 
Egypt’s social realities. During the study 
period, readers got slightly more domestic 
news stories from Almasry than al-Ahram, 

a distinction between opposition and independent 
press. The opposition press has traditionally repre-
sented the views of opposing parties since those pa-
pers were reintroduced to Egypt by Sadat in 1970. 
The views in opposition papers have always been 
treated with caution by readers—their strident tone 
and obviously partisan politics have undermined 
the public’s perception of them as impartial observ-
ers. The independent press, on the other hand, have 
gained a serious following, among them Al-Masry 
Al-Youm, the country’s most popular independent 
daily. Al-Shorouk, a new daily newspaper that be-
gan in February 2009, is competitive with Al-Masry 
Al-Youm in terms of circulation. Al-Dostour, run by 
the country’s most litigation-prone editor, Ibrahim 
Eissa, and Al-Badeel, went bankrupt in the spring 
of 2009.

The divide between the independent and opposi-
tion press and the state-controlled press has grown 
into a gaping chasm. Each covers stories differently: 
a quick glance at an independent or state paper 
might give the impression they are covering differ-
ent countries. 

The front page of Egyptian newspapers in mid-
September 2009 ran different stories, depend-
ing on whether the paper was independently or 
state-owned. The government-run Al Ahram’s on-
line page had as its first story President Mubarak’s 
comments on Jerusalem capturing the hearts and 
minds of all Muslims, and, as a consequence, the 
importance of a regional solution. (The lead story 
in Al-Ahram is usually connected in some way to 
the President.) The other articles described how 
additional amounts of basic foodstuffs were being 
made available to citizens for the upcoming Eid, 
how Minister of Culture Farouk Hosny was the 
front-runner for the job of head of UNESCO, and 
what measures the government was taking to com-
bat swine flu.

7 �The author of this analysis paper is the founding publisher of The Daily News Egypt (formerly The Daily Star Egypt) and was the Publisher until 
mid-March of 2007.



       The Saban Center for Middle East Policy at BROOKINGS
Changing the Channel: Egypt’s Evolving Media Landscape and its Role in Domestic Politics

6

The editors of independent papers have been in the 
headlines for the past two years. Ibrahim Eissa of 
the daily Al-Dustour, Wael al-Abrashy of the weekly 
Sawt al-Umma, Adel Hammouda of the weekly Al-
Fajr and Abdel Halim Qandil, former editor of the 
weekly Al-Karama, were all tried by the Agouza First 
Instances Court on September 13, 2007. They re-
ceived the maximum sentence—one year in prison 
and a fine of LE 20,000—in accordance with the 
Egyptian Penal Code for anyone who “malevolently 
publishes false news, statements or rumors that are 
likely to disturb public order.” The sentences were 
overturned in February of this year, although the 
fines were upheld. 

Ibrahim Eissa had also been in the news for what 
became known as “the President’s Health Case.” 
Eissa wrote a somewhat flippant column in which 
he wondered why people questioned the President’s 
health whenever he disappeared out of sight for 
periods of time. Insulting the President is specifi-
cally outlawed in the Constitution; the definition 
of ‘insult’ is a generous one. Eissa was charged with 
threatening national security, negatively affecting 
the Egyptian stock market and therefore depriving 
the country of $350 million worth of Foreign Di-
rect Investment (FDI), and insulting the President. 
He was slapped with a fine and a six month prison 
sentence. However, he has yet to see the inside of a 
prison: he received a presidential pardon in Octo-
ber, 2008.  

Journalists in Egypt jest that three things are need-
ed to enter the profession: a good nose, a good pen 
and a good lawyer. Journalism has become so prone 
to litigation, that in the first quarter of 2009 alone, 
there were 28 lawsuits raised against newspapers or 
individual journalists in Egypt. The independent 
newspapers bore the brunt: eight independent pa-
pers had suits filed against them. Comparatively, 
the opposition newspapers were only battling three 

even though the state-run daily published 
more pages of news than Almasry every 
day of the week. In their coverage, Almasry 
and the Daily News emphasized domes-
tic politics and human rights much more 
than al-Ahram. Sourcing in the private 
papers also leaned in a different direction.
The privately-owned papers relied less on 
officials, who were by far the main sources 
of domestic news in al-Ahram.”

In al-Ahram, the most frequent subject on 
front pages was government, whereas Al-
masry gave more weight to domestic poli-
tics, and the Daily News concentrated on 
human rights.  The English-language pa-
per’s focus on individual rights reached an 
astounding level: almost two-thirds of the 
stories the Daily News published about hu-
man rights ran on the front page.8 
 

Increasingly, it is not just the coverage that is dif-
ferent; government and independent newspapers 
are being treated differently. Egypt’s most famous 
case in recent years was a murder trial involving 
Hisham Talaat Mostafa, an Egyptian contractor 
and billionaire, who was found guilty of hiring a 
former police officer to murder a Lebanese singer, 
Suzanne Tamim, after she snubbed him. Mostafa 
is a former member of the People’s Assembly and 
member of the NDP’s influential Policies Secretar-
iat, led by Gamal Mubarak. The trial of a member 
of the inner circle drew such intense interest that 
the presiding judge issued a press ban. Eight edi-
tors were subsequently charged with violating the 
ban—three from state and five from private news-
papers. Charges against the three state editors were 
dropped almost immediately, but the private edi-
tors were sentenced to one-year imprisonment and 
fined LE 10,000. The prison sentence was dropped, 
but the fine was imposed in February of 2010.

8 Kenneth J. Cooper, “Politics and Priorities: Inside the Egyptian Press,” Arab Media and Society, Fall 2008.



       The Saban Center for Middle East Policy at BROOKINGS
Changing the Channel: Egypt’s Evolving Media Landscape and its Role in Domestic Politics

7

state control. The political environment is currently 
plagued by ‘Hesba’ cases, third party cases that have 
origins in Sharia and oblige the faithful to “enjoin 
good and forbid evil” within their community. In 
essence, anyone can raise a lawsuit if he or she feels 
that God, religion, or public morals are being de-
famed. The most famous ‘Hesba’ case was brought 
against Al-Azhar professor Nasr Abu Zeid in 1993, 
accusing him of apostasy and demanding that he 
be divorced from his wife. Though the case was ini-
tially rejected, it passed through the Appeals Court 
two years later. 

In 1996 the law was amended, making Hesba cases 
the sole prerogative of the Public Prosecutor’s office. 
However, Hesba cases are still being used to quash 
freedom of expression. The case against Eissa was 
a Hesba case brought by NDP-affiliated lawyers, 
among them Nasr Sheshtawy and Saleh El-Der-
bashy. Magdy Al-Shafei and Mohamed Al-Sharqa-
wi, the author and publisher of Metro, a graphic 
novel, are currently battling a suit also raised by El-
Derbashy that claims the novel “harms public mor-
als.” More tellingly, El-Derbashy said that the novel 
“says the police don’t respect people’s rights. It just 
invites anarchy.”10

lawsuits; the national (state-run) newspapers only 
two. The intensely litigious atmosphere in Egypt’s 
press has resulted in a legal feeding frenzy: 26 per-
cent of suits were filed by other journalists, 26 per-
cent by political parties and politicians, and 26 per-
cent by public figures. The remaining 22 percent of 
suits filed, all by private citizens, were all dropped.  
Clearly, Egyptians are a forgiving lot when not 
shackled to a political party or a public image.9 

Though the number of prison sentences actually 
served has dropped, the number of fines and the 
amounts involved increased during the first quarter 
of 2009.  Journalism is not a lucrative profession 
in Egypt; the average journalist at an Arabic news-
paper is likely to make LE 400 to LE 1,500 (72 - 
300 US dollars per month). The fines are therefore 
an extremely effective deterrent. Even mild fines, 
though not as dramatic as prison sentences and of-
ten under the radar of human rights groups, can 
effectively cripple an individual or a paper. 

The government itself does not have to imple-
ment such heavy-handed policies; there are plenty 
of other parties in Egypt who are perfectly willing 
and able to contribute to keeping the media under 

  9 Forum for Development and Human Rights Dialogue, Messengers of Freedom, Quarterly Report, March 2009.
10 �Matt Bradley, The National ‘Comic Book Trial A Test of Egyptian Courts’ April 17, 2009. Website: <http://www.almasry-alyoum.com/article2.

aspx?ArticleID=96316>.

http://www.almasry-alyoum.com/article2.aspx?ArticleID=96316
http://www.almasry-alyoum.com/article2.aspx?ArticleID=96316


       The Saban Center for Middle East Policy at BROOKINGS
Changing the Channel: Egypt’s Evolving Media Landscape and its Role in Domestic Politics

8

See No Evil: Satellite Televis ion

businessman Ahmed Bahgat, who only a year later 
left to start his own channels, Dream 1 and Dream 2. 

The Dream Channels, in particular, hit upon a win-
ning mix of programming: a combination of politi-
cally edgy interviews and programs, and scintillating 
topics that covered everything from religious fatwas 
to masturbation. Journalists Mohamed Hassanein 
Heikal and Hamdi Kandil contributed to the po-
litical intrigue and the ‘scintillation’ was provided 
by talk show host Hala Sarhan, a journalist whose 
loud makeup and brash style belied an extremely 
shrewd and professional mind. Sarhan could in-
terview guests about economic reform and the re-
ligious take on masturbation with equal skill. As a 
result, viewers tuned in faithfully. 

The influx of open television in Egypt marked a 
significant change; half of the programming would 
never have made it past the media censors a few 
years earlier. Surprisingly enough, the masturbation 
episode didn’t bother the government (the episode 
enjoyed several reruns). However, Heikal’s speech, 
broadcast from the American University in Cairo, 
commenting on Egypt’s political legacy and political 
succession, shook the establishment. It was the last 
time he appeared on Egyptian satellite television.

The genie, however, was completely out of the bot-
tle by this point.  Channels had to respond to pub-
lic demand to stay in business; viewers wanted sex, 

Satellite television has been another change on 
the media landscape. Egyptians first got a taste 

of international satellite coverage in 1990. When 
the former President of Iraq, Saddam Hussein, in-
vaded Kuwait after the Iran-Iraq War, international 
news organizations were on the scene soon after the 
Allied Liberation forces. Leading the pack of jour-
nalists was CNN, displaying enormous marketing 
savvy by airing its cable service free throughout the 
region during the war. The wisdom of this move 
was rewarded with an advertisement by Egyptian 
President Mubarak, who claimed during an inter-
view that “all the time, I was watching the CNN.”

He wasn’t the only one: Egyptians were glued to 
their screens. For the first time, the general pub-
lic was watching news that hadn’t been filtered by 
the Egyptian Ministry of Information. Over the 
next decade, Egyptians continued to watch satel-
lite stations from other countries, which provided 
the country a different perspective on the news.  Fi-
nally, in 2000, Egyptian independent television sat-
ellite stations entered, bringing another vital breath 
of freedom to the landscape. 

The government established a new free zone for the 
media when it began the Media Production City 
in January of 2000, which helped attract over LE 
250 million of private investment for the launch 
of Egypt’s first private satellite channel, Al-Me-
hwar (the Axis). Among the initial investors was  



       The Saban Center for Middle East Policy at BROOKINGS
Changing the Channel: Egypt’s Evolving Media Landscape and its Role in Domestic Politics

9

questions and viewers called in, using their real 
names, to enquire, protest, and demand. 

Reading newspapers and watching television are 
both vital ways of acquiring knowledge. But for 
some, consuming information was not enough—it 
became vital to produce it.

politics and most importantly, the chance to ask 
questions and have them answered on live televi-
sion. Talk shows became the new political currency.  
Suddenly, a nation that had endured fifty years of 
keeping its collective head down could ask ques-
tions on live television without fear of retribution. 
Anchors asked government officials embarrassing 



       The Saban Center for Middle East Policy at BROOKINGS
Changing the Channel: Egypt’s Evolving Media Landscape and its Role in Domestic Politics

10

Speak No Evil: New Media and Citizen  
Involvement

all citizens. Utilities and basic foodstuffs are heav-
ily subsidized. The government might not appear 
to prioritize democracy but it does prioritize public 
services. Though the system is hampered terribly by 
corruption and a chronic lack of accountability, the 
system is in place. The government does not stint 
on basic infrastructure, health, or education. Civic 
rights, however, are another matter.

A mere four years ago, the government-run Cabinet 
Information and Decision Support Center (IDSC) 
estimated that there were about 40 bloggers active 
online in Egypt. Its latest statistics cite a possible 
160,000 bloggers; roughly one out of every four in-
ternet subscribers blogs.11

Blogging has become so popular as a means of 
self-expression that even those who do not have 
access to their own computers are determined to 
participate. Not all users are interest subscribers.  
Although subscriptions are cheap (about LE 45 or 
about $8 monthly for a basic DSL line), many can-
not afford the subscriptions and simply log on from 
internet cafes. Of those using internet cafes—one 
of every 20 blogs—the vast majority are written 
in Arabic—67.8 percent according to IDSC, with 
20.8 percent using a mixture of Arabic and Eng-
lish, and a mere 9.5 percent using English, with  the 

The development of new media has been rapid.  
In 1995, there were an estimated 10,000 inter-

net users in Egypt; thirteen years later, the Ministry 
of Communication estimated that there were about 
8.62 million users (in a country with a literacy rate 
of just over 70 percent). This rise was due partly to 
the Free Internet Initiative set up by the govern-
ment in 2002 and the ability to purchase PCs on 
an installment basis. 

This generosity begs the question: “Why would an 
apparently repressive regime encourage a technol-
ogy that might be a danger to it?” Similarly, some 
wonder why the government does not simply re-
verse the freedoms and opportunities offered, and 
if Egypt might witness the kind of crackdown that 
occurred in China or Iran.

The deceptively simple answer is that Egypt is nei-
ther China nor Iran; Egypt is an eclectic mix of cir-
cumstances. Formerly a socialist country, Egypt has 
been trying for several decades to remold itself into 
a capitalist economy, with some success. However, 
much of the socialist mentality remains. The govern-
ment invests heavily in social services and basic infra-
structure, which the citizens still expect. The educa-
tion and healthcare systems are rife with problems, 
but they are available free of charge—ostensibly—to 

11 Cabinet Information Decision and Support Center, Egyptian Blogs: A New Social Space, July 2008.



       The Saban Center for Middle East Policy at BROOKINGS
Changing the Channel: Egypt’s Evolving Media Landscape and its Role in Domestic Politics

11

had at least a secondary education, as compared to 
28.4 percent of the population in 1970; tertiary ed-
ucation (both vocational and university) similarly 
rose from 6.9 percent to 32.6 percent over the same 
time period.14

The increase in education did not often correspond 
to the actual needs of the economy, and a cultural 
preference for white collar degrees meant that voca-
tional education was neglected, to the detriment of 
both the economy and the unemployed university 
graduates. If there is one thing the government dis-
likes more than an unemployed loafer is an edu-
cated, articulate, unemployed loafer with a sense of 
entitlement.

typical blogger being a male between the ages of 20 
to 30.12 According to a recent Harvard study, the 
largest percentage of Arab female bloggers was in 
Egypt.13 This is precisely the demographic that po-
litical parties, both the government and opposition, 
have been trying to attract for three decades, with 
minimal success. 

Education is also another factor that has affected the 
media environment, both in the ability of people to 
adapt to new innovations and the increased tenden-
cy to question the status quo. Egypt spends a very 
respectable 5.6 percent of its Gross Domestic Prod-
uct (GDP) on education. The level of education has 
risen steadily. By 2003, 87.1 percent of Egyptians 

12 Cabinet Information Decision and Support Center, Electronic Media in Egypt: Reality and Challenges, April 2010.
13 Internet and Democracy Project, Berkman Center, Harvard University, Mapping the Arabic Blogosphere: Politics, Culture and Dissent, June 2009.
14 MENA Development Report, The Road Not Travelled, Education Reform in the Middle East and North Africa, World Bank, 2008.



       The Saban Center for Middle East Policy at BROOKINGS
Changing the Channel: Egypt’s Evolving Media Landscape and its Role in Domestic Politics

12

How Have They Affected Politics?

the entry were disturbing photographs taken by fel-
low blogger Wael Abbas. The post elicited 750 com-
ments, a staggering increase over his average of 30, 
and was read by about 60,000 people.15 The abuse 
continued over the second day of the Eid, where 
bands of young men thronged around women and 
tried to tear the women’s clothes off. The women 
were protected by taxi drivers, shop keepers, and 
security men, who drove them away or pulled them 
to safety in shops and buildings. No protection ap-
peared to have been provided by the police. In fact, 
the police denied that anything occurred.

The blog post inspired talk, but Dream 2’s talk show 
brought it to national attention by broadcasting it 
across the country. Al Ashera Masaa’n (at 10 pm) 
hosted by Mona Al-Shazli featured Nawara Negm, 
daughter of legendary poet Ahmed Fouad Negm, 
and Safinaz Kazem, an Islamist and journalist. Both 
had originally been invited for a routine discussion 
on the Ramadan television soap operas; however, 
Negm commented on the issue of the harassment 
which had been making the rounds of the internet. 
Al-Shazli upheld her reputation as one of the most 
watched and respected anchors on Egyptian tele-
vision when she took her production team down-
town and investigated the issue, filming interviews 
and confirmations with eyewitnesses. She contacted 

Taken together, all the above factors initially 
produced only subtle effects on the political 

environment. However, as the preceding pages sug-
gest, their effect are increasingly being more broad-
ly felt.  

Of all the media forms, television has perhaps 
the greatest reach in terms of audience, probably 
for two reasons: Egypt’s relatively low literacy rate 
and the immediate emotional feedback that satel-
lite television provides. Talk shows have become 
a station’s main currency. The success of a station 
depends on the ability of a talk-show program’s an-
chors to provide a forum for discussion of relevant 
and popular topics. Increasingly, television talk 
shows have become virtual coffee houses, filling the 
traditional role of cafes in generating discussion.  
Egyptian satellite channels cover a plethora of top-
ics that are most on people’s minds and offer them 
the opportunity to provide their opinions about 
them. Often, satellite television talk shows air the 
nation’s dirty laundry. 

Two years ago, Malek Mostafa published a post on 
his blog, malek-x.net, entitled Downtown’s Sexual 
Rabies. The post was an eye-witness account of how 
women had been harassed in downtown Cairo dur-
ing the post-Ramadan Eid holiday; accompanying 

15 Rania Al Malky, Blogging for Reform: The Case of Egypt, Arab Media and Society, February 2007.



       The Saban Center for Middle East Policy at BROOKINGS
Changing the Channel: Egypt’s Evolving Media Landscape and its Role in Domestic Politics

13

is a business focused primarily on making money, 
while still being acutely aware of the country’s po-
litical parameters. The desire to maximize profits 
motivates each show to cater to the general public’s 
wish for a platform. The shows provide a vital outlet 
for expression. Hardly any topics are off-limits and 
few people enjoy immunity. In April 2009, lines 
for government-subsidized bread snaked down the 
country’s longest streets and Egyptians were terri-
fied that they would be unable to feed their fami-
lies. Viewers called a talk show, hosted by Lamis 
Al-Hadidi, to scream at Aly Mosselhy, Minister for 
Social Solidarity, whose portfolio includes grain 
provision. 

Citizens demanding accountability of their political 
officials is a recent development in Egypt. However, 
doing so in front of the nation, on air, and without 
the cover of anonymity is an astonishing develop-
ment for Egypt. They have led the government to 
push for new legislation. 

In February 2008, the Arab League adopted ‘The 
Charter of Principles for Regulating Satellite 
Broadcasting in the Arab Region.’ The charter was 
initiated by Egypt and Saudi Arabia, and was gener-
ally thought of as a reaction to unfavorable coverage 
of both regimes by Qatar’s Al-Jazeera channel. The 
most controversial articles of the charter state that 
“satellite channels must defend national interests, 
preserve Arab solidarity, protect the values of Islam, 
and refrain from defaming Arab leaders.” Arab jour-
nalists did not respond well to this provision, which 
would seem to limit their ability to write about 
Arab leaders. Journalists repeatedly criticized the ar-
ticle in numerous interviews, newspapers, and talk 
shows, asserting that it was not their job to glorify 
Arab leaders (there does not appear to be any par-
ticular dearth of glorification in the region), but to 
hold them accountable. The article left ambiguous 
whether ‘national’ interests referred to the interests 
of the citizens or of the governments, because in the 
Arab world, the citizens and government are not 
necessarily mutually inclusive. The legally binding 

the Ministry of the Interior, which, in a remarkable 
show of consistency, continued to deny that any-
thing had ever happened and insisted that no for-
mal complaints had ever been filed. From there, the 
story bounced from one editorial page to another, 
making appearances in Al-Masry Al-Youm, Al-Dos-
tour, Al-Karama, El-Fagr, The Daily News Egypt and 
on rival talk show Al-Qahira Al-Youm on Orbit. 

The impact of talk shows has not always been posi-
tive or as expected. Wael Al-Ibrachi, the Editor-in-
Chief of Al-Karama (and one of the four editors 
who were tried for insulting the president and 
‘harming the country’), hosts a highly successful 
and aggressive television program called Al-Haqiqa 
(The Truth). Last March, after the Bahai festival of 
Newruz, he hosted two Bahais, a Muslim journalist, 
and syndicate member Gamal Abdel Rehim. The 
discussion culminated with Abdel Rehim scream-
ing at Basma Moussa, one of the Bahais, that she 
was an apostate and should be killed. When Ibrachi 
jumped in and told him that the program would 
not be used as a vehicle to threaten people, Abdel 
Rehim responded that the show shouldn’t be used 
to promulgate bad ideas, either. Three days later, 
three Bahai homes were burned to the ground in 
the village of Shoraniya in Upper Egypt. Abdel 
Rehim was questioned over the phone on several 
talk shows, none of which were particularly sym-
pathetic to him; he denied that he ever threatened 
Moussa. Although questioned by the police, he was 
not charged with any crime and has yet to apologize 
for his actions. 

Political parties and figures use talk shows to reach 
mass audiences that would ordinarily be inacces-
sible, especially through traditional party means. 
For example, the Ghad party’s leadership (the party 
of formerly imprisoned lawyer Ayman Nour) was 
featured on Al-Shazli’s show after a physical con-
frontation at the party’s downtown headquarters. 

Talk shows have no equal as a means of reaching an 
audience and allowing for interaction. Each show 



       The Saban Center for Middle East Policy at BROOKINGS
Changing the Channel: Egypt’s Evolving Media Landscape and its Role in Domestic Politics

14

I express my thoughts and fears, [remem-
bering] our previous bitter experience 
[with anti-media measures, such as] laws 
restricting press freedom; severe pun-
ishments, including imprisonment, for 
[those] who publish their opinion; perse-
cution that in some countries includes [not 
only] arrest [but also] kidnapping and as-
sassination; and [other] violations of free-
dom of opinion and expression which un-
fortunately give all the Arab countries the 
world’s worst record [in media freedom].16

The editorial summarized everything that most 
journalists would have liked to say. It was espe-
cially poignant that the Secretary General of the 
Arab world’s most important journalists syndicate 
expressed these sentiments in a Qatari newspaper.
Meanwhile in Egypt, Al-Jazeera Cairo bureau chief 
Hussein Abd Al-Ghani wrote in an editorial in Al-
Masry Al-Youm: “The charter is a grave collective 
Arab assault on media freedom and on freedom of 
speech in general. It is the most blatant evidence of 
the Arab regimes’ general tendency to close off, one 
by one, the areas of freedom, after the brief ‘Prague 
Spring’ experienced by the Arab world in 2004-
2005.”17 Abd Al-Ghani was especially disturbed by 
Article 5 of the charter, which mandates that satel-
lite channels respect the sovereignty of Arab coun-
tries. He called it “carte blanche to invent draconian 
laws restricting the freedom of the press, especially 
since the charter does not constrain its restrictions 
by stating that they must comply with international 
charters of human rights, freedom of the press, and 
freedom of expression, or with internationally ac-
cepted free press standards.”
 
The charter kicked into effect quickly. On April 1, 
2008, Nilesat, the Egyptian communications sat-
ellite, stopped carrying the signal of Al-Hiwar, a 

charter threatened severe consequences for its viola-
tion: channels operating contrary to its provisions 
would have their license revoked.

Secretary General of the Egyptian Journalists Syn-
dicate Salah Al-Din Hafez lashed out in an editorial 
in the Qatari daily Al-Watan:
 

The past decade, which has been charac-
terized by a revolution of information, 
technology and free press throughout the 
world, was marked by the advent of a new 
[kind of ] journalism and open media, 
mostly in the form of private newspapers 
and satellite channels, that pushed back 
the boundaries of freedom. They raised is-
sues that used to be taboo, brought [pre-
viously] sacred topics into debate, and 
crossed boundaries that used to be inviola-
ble. This was the main [development] that 
frightened the Arab governments, which 
hastened to [end] this media chaos and 
to regain control [over the media] before 
it could generate developments that [they 
considered] even more dangerous...
 
The Arab governments’ hold over the sat-
ellite channels has weakened, and [will 
weaken further] in the future; they can no 
longer directly control and influence the 
channels. The same has happened with the 
private press, which has greatly expanded 
in recent years [at the expense of ] the offi-
cial or national press—because the [private 
press], like the satellite channels, provides 
the public with a media service that the of-
ficial press and TV do not...

Where will journalists find refuge when they are 
trapped between the devil and the deep blue sea? 

16 Salah Al-Din Hafez, Al Watan, February 20, 2008.
17 �Hussein Abd Al-Ghani, Al-Masry Al-Youm, March 6, 2008 <http://www.theaugeanstables.com/2008/07/28/memris-report-on-arab-league-

stifling-of-press-freedom/>.

http://www.theaugeanstables.com/2008/07/28/memris-report-on-arab-league-stifling-of-press-freedom/
http://www.theaugeanstables.com/2008/07/28/memris-report-on-arab-league-stifling-of-press-freedom/


       The Saban Center for Middle East Policy at BROOKINGS
Changing the Channel: Egypt’s Evolving Media Landscape and its Role in Domestic Politics

15

The draft law may call for the protection of public 
morals, but it’s clearly understood that the real in-
terest is in ‘protecting national security,’ a nebulous 
but extremely useful phrase that the general public 
knows well. Though Egyptians are never certain be-
fore the fact if they are endangering ‘national secu-
rity,’ offenders are quite certain afterwards. News-
papers and television channels often ‘endanger 
national security’ when they air topics that aren’t 
popular with the state. Bloggers both endanger 
public security and offend religious values when 
they ask questions and create a forum for discus-
sion and public debate. All of these forums will be 
covered by the new law.

There is a general misconception, both in Egypt 
and abroad, that new legislation is often consid-
ered without cause or effect and passed with little 
or no thought to public mood or possible response. 
While it is certainly plausible that the government 
disregards public opinion (the new traffic laws and 
their subsequent enforcement being an excellent 
example), often this is not the case. Both the Arab 
League Charter and the new draft Broadcast Law 
in Egypt were very carefully considered. Al-Masry 
Al-Youm first broke the story of the new draft law 
on July 9, just before Egypt’s Upper House of Par-
liament and its main legislative body, the People’s 
Assembly (PA), had a break for their annual sum-
mer recess. The law would only surface again when 
the PA was about to pass it (in the past fifty years, 
almost every government-supported law has been 
passed by the PA). The law was quietly slipped into 
the parliamentary session but has still not been pre-
sented by the government for final consideration.

While the law may be considered necessary by the 
government to protect Egypt and the public from 
various attacks on national security and public  

London-based Arabic television station.  No reason 
was given. Al-Hiwar’s schedule included two con-
troversial programs: “Peoples’ Rights,” a program 
which allowed human rights activists and victims of 
abuses to discuss violations by Arab governments; 
and “Egyptian Papers,” where Ibrahim Issa and oth-
er vocal critics of the government appeared. Nilesat 
had earlier dropped the signal of Al-Baraka, a tele-
vision channel owned by a Saudi holding company 
that described itself as “the first Arab business chan-
nel based on Islamic values.” According to media 
reports, Al-Baraka’s “paperwork was out of order.”18 

Nilesat also dropped Al-Hikma, another Islamic-
oriented television station, without explanation, 
according to Reporters Without Borders.
 
The Arab Charter was merely a dry run.  In July 
2008, Egypt’s government introduced a new draft 
law, tentatively titled “The Draft Law for the Na-
tional Agency for Audio and Visual Broadcast Regu-
lation.” It was generally perceived to be the logical, 
evolutionary descendant of the charter adopted by 
the Arab League. In short, the draft law calls for a 
government regulatory body to dispense licenses to 
any channel broadcasting in Egypt and ensure that 
such channels do not, among other things, ‘nega-
tively affect social peace, national unity, public order, 
the principles of citizenship and public morals.’  The 
law was also generous in encompassing every pos-
sible form of information dissemination. Any me-
dium where the sender could pick and choose their 
audience, as well as when and how the information 
would be received, was included in the law, making 
all online groups and even cell phone text messages 
potentially subject to its jurisdiction. This govern-
ment regulatory authority would fall under the 
Minister of Information. Al-Masry Al-Youm quoted 
Egyptian human rights organizations as describing 
it as the “last nail in the Egyptian Media’s coffin.”19

18 �Human Rights Watch, Egypt: Satellite Company Punished for Protest Footage, May 24, 2008 <http://www.unhcr.org/refworld/docid/483a75831a.
html>.

19 �Al-Masry Al-Youm, “Journalists’ Syndicate Calls for New Satellite Broadcast Law and Honours Al-Masry Al-Youm for Finding the Draft,” July 24, 
2008 <http://www.almasry-alyoum.com/article2.aspx?ArticleID=114502>. 

http://www.unhcr.org/refworld/docid/483a75831a.html
http://www.unhcr.org/refworld/docid/483a75831a.html
http://www.almasry-alyoum.com/article2.aspx?ArticleID=114502


       The Saban Center for Middle East Policy at BROOKINGS
Changing the Channel: Egypt’s Evolving Media Landscape and its Role in Domestic Politics

16

company had been operating legally for one year. 
He alleged that when he tried to renew the license, 
authorities at the Ministry of Information told him 
he would have to wait until new regulations were 
issued, but that he could continue operations in the 
meantime. Gamal Eid, a lawyer representing Gohar 
and executive director of the Arabic Network for 
Human Rights Information, told Human Rights 
Watch the charges against Gohar failed to include 
any specific examples of unauthorized operation.20 
According to Gohar, Ministry of Information offi-
cials told him that the Radio and Television Union 
was waiting for regulations to be issued in compli-
ance with the Arab League charter. “But they had 
said I could keep [operating] in the meantime,” he 
told Human Rights Watch.
 
In reality, Gohar had not covered the shoot in ques-
tion or even provided the equipment out of con-
cern that it be damaged. His lawyers said that the 
authorities might have presumed that it was his 
footage because Gohar had worked closely with 
Al-Jazeera before. The closure meant that CNC 
could not broadcast for any channels. Furthermore, 
CNC’s closure steered other satellite transmission 
companies away from broadcasting for Al-Jazeera.

It is a testament to the independence of Egypt’s ju-
dicial system that on April 19, 2009, Gohar was ex-
onerated by the North Cairo Appeals Court. Both 
the three-year prison sentence and the LE 150,000 
($27,000) fine were dropped.

morality, it is not essential for justice to be served. 
Existing media licensing laws are more than ade-
quate to ensure order.

On April 8, 2008, the state-run Egyptian Radio 
and Television Union (ERTU), which oversees the 
regulation of public and private broadcasts and 
transmissions, brought a complaint against the Cai-
ro News Company (CNC). CNC provides satellite 
transmission services and equipment to television 
networks operating in Egypt, including Al Jazeera, 
BBC, and CNN. Al Jazeera had broadcast coverage 
of protestors in Mahalla Al Kubra, the epicenter of 
the April 6 worker strikes, the most significant la-
bor unrest in years. On April 17, 35 plainclothes 
police officers showed up at CNC’s Cairo offices 
and promptly confiscated its satellite transmis-
sion equipment. Nader Gohar, CNC’s owner, was 
charged with importing and owning television 
equipment and transmitting television broadcasts 
without permission.  Apparently, Al Jazeera’s April 
7 coverage included footage of protesters tearing 
down and defacing a large poster of President Hos-
ni Mubarak. The following day, ERTU’s chairman 
filed a complaint with Egypt’s prosecutor general, 
alleging that Gohar’s company had been operating 
without required permits. Gohar was charged un-
der Law 10 of 2002 with importing, owning, and 
operating satellite transmission equipment without 
the required licenses from the National Communi-
cations Council.
 
Gohar told Human Rights Watch that CNC’s op-
erating license had expired in July 2007, after the 

20 �Human Rights Watch International Freedom of Expression Exchange, May 28, 2008 <http://www.ifex.org/egypt/2008/05/28/government_
shuttered_company_its/>.

http://www.ifex.org/egypt/2008/05/28/government_shuttered_company_its/
http://www.ifex.org/egypt/2008/05/28/government_shuttered_company_its/


       The Saban Center for Middle East Policy at BROOKINGS
Changing the Channel: Egypt’s Evolving Media Landscape and its Role in Domestic Politics

17

The Internet Irritant

been agitating for human and civil rights and po-
litical reform since December 2004,” according to 
Rania Al-Malky, the Chief Editor of The Daily News 
Egypt.22 She maintains that the emergence of blog-
gers was inextricably intertwined with a movement 
that thrived on plurality, providing a forum for a va-
riety of voices to be heard without bias. The bloggers 
provided a means of mobilization for the movement, 
posting news about events and informing their read-
ers of times and locations of demonstrations.

Egyptian youth, after decades of political apathy 
and stagnation, found a new means to express them-
selves. Blogs were free, easy to use, and guaranteed 
an audience.  Initially, blogging could be conducted 
from the safety of your own home, university, or 
café without having to take to the streets in demon-
stration.  The bloggers found much to take a stand 
on: the local elections in 2005, mired in corruption 
and violence, the second Intifada in the Occupied 
Lands, and the invasion of Iraq. The resulting dem-
onstrations brought together students, laborers, 
peasants, residents of the sprawling unplanned ur-
ban developments and human rights activists. 

Initially, the role of the online community in Egypt 
was merely for organizational and publicity purposes.  

The carefully-drafted new broadcast law in-
cludes the use of new media for political pur-

poses. The government clearly regards new media as 
the latest thorn in its side.

This does not mean the Egyptian government is 
afraid of every blogger. The number of political 
blogs in Egypt is not substantial: of the estimated 
162, 200 total blogs, only 18.9 percent are political 
in nature.21 But though political blogs may repre-
sent a small minority of Egyptian blogs, they are 
well-read by politically-attuned people using the 
internet for this kind of information.

In a country of 80 million, where at best only 25 
percent of the population is going to have any ac-
cess to a computer, how significant of an issue is In-
ternet activism? Certainly the power of the Internet 
cannot be ignored. As described earlier, the average 
blogger is the demographic that political parties—
both from the government and opposition—have 
been trying to attract for three decades with minis-
cule success. 

Activist blogging in Egypt is closely linked to the 
Kifaya National Movement for Change, “a loose, 
grassroots, all-encompassing movement that has 

21 Egyptian Blogs, A New Social Space, The Cabinet Information and Decision Support Center, May 2008.
22 Rania Al-Malky, Blogging for Reform: The Case of Egypt, Arab Media and Society, Spring 2007.



       The Saban Center for Middle East Policy at BROOKINGS
Changing the Channel: Egypt’s Evolving Media Landscape and its Role in Domestic Politics

18

political process. Women have traditionally been 
reluctant to participate, not so much out of any 
cultural bias but out of actual fear of arrest, torture 
and sexual assault. The virtual world seemed a safer 
place to exercise civil and political rights. However, 
female bloggers were taken aback by the arrest and 
two-week detention of Israa Abdel Fattah, a young 
blogger who was an administrator in a Facebook 
group that called for people to stay at home during 
the April 6, 2008 strike by activist groups and labor 
unions.

April 6, 2008 was a huge success for democracy ac-
tivists because of the cooperation between several 
groups that previously had minimal communica-
tion. The result was an extraordinarily successful se-
ries of coordinated strikes throughout the country 
that reverberated nationally.

Abdel Fattah was released, sobbing, into her moth-
er’s arms after two weeks’ detention. She said that 
she had not been harmed in any way, but that she 
repented her actions. Local newspapers commented 
dryly that it was doubtful she would dare to touch 
a keyboard again.

She was significantly luckier than many of her col-
leagues. Kareem Amer is the only blogger who has 
actually been imprisoned for his writings. He was 
found guilty of ‘having defamed Islam and Presi-
dent Hosny Mubarak’ and is serving the third year 
of a four-year sentence. It is important to note, 
however, that even other bloggers have noted that 
his writings have been controversial, if not irre-
sponsible. Blogger Sandmonkey noted that Amer’s 
writings “were essentially hate mail.”23

 Other bloggers have been arrested.  The current 
law allows for arrest and detention for 30 days 
without charge, after which the term may be re-
newed, and this has been employed in a number of 

However, political participation and the hunger for 
reform provided them with a momentum of their 
own. Before long, blogs were utilized to spread the 
(sometimes) unattractive truth in ways that were 
impossible to ignore. In January 2006, blogger 
Wael Abbas uploaded a video he had received onto 
his website Misrdigital.com. The video had been 
shot with a mobile phone camera and showed a 
microbus driver, Emad Kebir, being tortured and 
sodomized with an iron stick by two police offers, 
Captain Islam Nabih and Corporal Reda Fathi. In 
a rare victory for human rights, the two officers in-
volved were convicted and sentenced to three years 
in prison almost three years later. Throughout this 
ordeal, there were periodic attempts to slander Ab-
bas in an effort to discredit him; the governor of 
Minya province even asserted that Abbas had a 
criminal record. 

Such intimidation has gently, but steadily increased 
throughout Egypt. Abbas escaped serious intimida-
tion until just recently; in early April, a dispute with 
a neighbor heightened when the neighbor called in 
his brother, a police officer. It is possible that this 
was only a domestic dispute; however, the police in 
Egypt have vast powers and officers regularly abuse 
their position. News of Abbas’ troubles spread in-
stantly across the internet, almost immediately on 
Twitter and soon after on Facebook. (The instan-
taneous spread of information is one of the most 
obvious advantages of new media.) With Abbas, as 
with Palestinian blogger Leila El-Haddad who was 
detained in Cairo Airport for over a day in early 
April 2008, technology (in this case, Twitter) meant 
that the outside world knew almost immediately 
what was going on.

Generally speaking, new media allows for the pro-
tective blanket of anonymity. One of the major 
effects of the spread of online media has been the 
increase in the number of female participants in the 

23 Lawrence Pintak, Yosri Foda and Mirette F. Mabrouk, The New Threat to Arab Journalism: Made in the USA, 2009.



       The Saban Center for Middle East Policy at BROOKINGS
Changing the Channel: Egypt’s Evolving Media Landscape and its Role in Domestic Politics

19

are becoming a popular way of harassing bloggers, 
journalists and human rights activists without overt 
government participation. Despite the dangers, 
bloggers continue to provide an invaluable service: 
disseminating information with remarkable speed 
and determination.

instances. Intimidation is also not limited to just 
the authorities: At the end of last year, the Egyptian 
Administrative Court dismissed a case brought by a 
judge, Abdel Fattah Murad, who called for the ban-
ning of 51 local websites, most of them relating to 
politics and human rights. These third-party suits 



       The Saban Center for Middle East Policy at BROOKINGS
Changing the Channel: Egypt’s Evolving Media Landscape and its Role in Domestic Politics

20

Party Political Broadcast

elections of 2005, the MB won 88 seats, an as-
tonishing 20 percent of the 454 seats in the lower 
house.

Though new media usage was especially interest-
ing to a very traditional, borderline-Luddite party, 
blogging was particularly intriguing. The blogging 
signaled a new era of MB development, one of self-
criticism and examination. 

Khalil Al-Anani describes the phenomenon of 
Muslim Brotherhood blogging as having passed 
through three distinct stages: exploration, civil re-
sistance and self-criticism.25 The first stage, explo-
ration, was more an attempt to counterbalance 
and challenge the domination of existing blog-
gers, who were either leftist or nationalist, and 
almost overwhelmingly secular. According to Al-
Anani, the MB attempted to translate the success 
from the secular movements into a strategy for the 
Brotherhood. However, there was one significant 
difference. The leftist and nationalist blogs gener-
ally had no real organizational structure; the blogs 
merely criticized the government and any attacks 
on human and civil rights. The MB’s blogs, for the 
most part, were started to discuss their own orga-
nization in both ideological and organizational 

New media has become increasingly important 
in terms of political development. Younger 

members of the country’s major political opposi-
tion party have used blogs to examine their own 
movement under a microscope, in much the same 
way they have allowed secular activists to question 
the government’s role and attempt to hold it ac-
countable.

The Muslim Brotherhood (MB) is Egypt’s only real 
opposition bloc. In 2005, just prior to the parlia-
mentary elections, the MB started to raise its on-
line profile. When MB’s official website was shut 
down by the government in 2004, the MB reacted 
promptly: it set up 18 different websites promoting 
individuals whom the MB supported in the election 
(since MB is not officially a party, its members run as 
independents). The multiple websites were consoli-
dated with an internet radio station promoting both 
the individual candidates and the party platform. As 
Pete Ajemian explains, the Muslim Brotherhood’s 
efforts were meant to counteract the government 
chokehold on the public television broadcasts, ef-
fectively depriving MB candidates from exposure 
to the average public.24 It’s uncertain how effec-
tive these measures were, but they were certainly 
not detrimental to the MB.  In the parliamentary  

24 Pete Ajemian, “The Islamist Opposition Online in Egypt and Jordan,” Arab Media and Society, Winter 2008.

24 Pete Ajemian, “The Islamist Opposition Online in Egypt and Jordan,” Arab Media and Society, Winter 2008.
25 Khalil Al-Anani, “Brotherhood Bloggers, A New Generation of Voices Dissent,” Arab Insight, Vol 2, No 1, Winter 2008.



       The Saban Center for Middle East Policy at BROOKINGS
Changing the Channel: Egypt’s Evolving Media Landscape and its Role in Domestic Politics

21

most notable “rebel blogs,” as Al-Anani refers to 
them, may be Mustafa Naggar’s “Waves in a Sea 
of Change.” He has attacked the promotion pro-
cedures within the Muslim Brotherhood (MB), in 
particular the trend to prioritize loyalty and obedi-
ence at the expense of competence, and the bureau-
cratic middle-tier of the MB for its lack of openness 
to criticism or alternative viewpoints. This dissen-
sion is a serious development for an organization 
whose basic precepts over the past 80 years have 
rested on loyalty and obedience. The group’s leader-
ship has been split on how to approach this rising 
problem; the bloggers have highlighted flaws within 
the organization, but their very youthfulness pres-
ents enormous opportunity for the MB group.  The 
movement could possibly be the country’s largest 
opposition bloc, but instead has become increas-
ingly ossified. The MB has maintained a careful se-
crecy that may have helped discourage new follow-
ers. The blogs, on the other hand, have introduced 
MB ideas to many youth who had previously only 
been aware of the movement as a large but shadowy 
organization. These young voices might contribute 
to the emergence of an opposition bloc that is lean-
er, more grassroots-oriented and better equipped to 
handle current challenges.

terms.  Chief among the MB bloggers were Abdel 
Moneim Mahmoud with his blog “I Am Brother-
hood” and Magdy Saad, whose blog was known by 
the flip, surprisingly irreverent, name, “Whatever, 
It Doesn’t Matter.” Both of them began blogging 
after they were swept up in the March 2006 arrest 
known as “the Students’ Case.” Their blog helped 
attract and focus media attention on the arrests af-
ter their release. 

One year later, over 40 MB leaders, including 
then-Deputy Supreme Guide Khayrat Al-Shater, 
had their case transferred to a military tribunal, a 
creation of the Emergency Laws. Those cases sent 
to the tribunal are not eligible for appeal. Immedi-
ately, family members and supporters started blogs 
to focus attention on the tribunals; their efforts hu-
manized all of the detainees in the process. Many 
blogs were particularly poignant because they were 
started by the daughters of the detainees. Al-Anani 
refers to this period as the civil resistance stage.

The latest and most interesting stage, from the 
perspective of political development, is the self-
criticism stage, when younger members of the 
movement have begun to question and criticize its 
ideology and organizational structure. One of the 



       The Saban Center for Middle East Policy at BROOKINGS
Changing the Channel: Egypt’s Evolving Media Landscape and its Role in Domestic Politics

22

Net Worth: How Effective is New Media 
in Driving Democratic Reform?

readers will access it because they have heard about 
it before. Blogs build audiences according to a prin-
ciple that Columbia professor Duncan Watts calls 
“preferential attachment.” While most blogs have a 
limited number of readers, the better-known ones 
have many times more and will continue to accu-
mulate more simply because they are well known.  
Eventually, specific blogs wind up dominating the 
market. As David Faris noted, “The prominence of 
certain bloggers has been incredibly important for 
the human rights scene, at the time as properties of 
the system interfere with the ability of new voices 
to be heard.”26

Another problem is the plurality that made blogging 
so attractive to many.  Blogs can quickly become a 
liability if harnessed to an opposition movement by 
a political organization. Attempting to institution-
alize the power of a blog or blogger is like trying to 
herd cats. This was one of the reasons the April 6, 
2008 strike was organized through social network 
websites, like Facebook, and not merely through 
blogs which would have limited the amount of ex-
posure severely. 

Another weakness of blogs is their lack of demo-
cratic function. Though blogs allow others to post 
comments, they do not provide a larger forum for 

Seen from the three angles discussed above, it 
would appear that internet activists hold the 

keys to Egypt’s democratic liberation. This would 
be a hasty and over-enthusiastic assumption for 
many reasons. The first is a matter of simple demo-
graphics; at best, 25 percent of the country’s popu-
lation has access to the internet. Because of this, 
blog audiences are limited. Though Wael Abbas 
posted the video of police abuse on his blog, it was 
only when the story was picked up by a journal-
ist from Al-Fagr, Kamal Murad, and was printed in 
the newspaper, that it became a story widely known 
by the general public. It is Murad who has suffered 
the most because of the story. He has been arrested 
several times since; the last when he was covering 
a story in the Delta where policemen were alleged 
to be coercing peasants into signing land deeds for 
a local landowner. When arrested, the officers re-
ferred to him as the “journalist who put away the 
officer for three years.” In Egypt, the strength of 
new media from sources such as blogs appears to be 
more as a catalyst, rather than as a means of mass 
dissemination.

There is another reason why a blogger’s reach can 
be limited. A blog is found by typing in a specific 
internet address.  As with any address, it is pos-
sible to come across it accidentally; however, most  

26 �David Faris, “Revolutions without Revolutionaries? Network Theory, Facebook and the Egyptian Blogosphere,” Arab Media and Society, Fall 2008.



       The Saban Center for Middle East Policy at BROOKINGS
Changing the Channel: Egypt’s Evolving Media Landscape and its Role in Domestic Politics

23

nated with a general strike being held that day by 
the Mahalla textiles workers. Mahalla is the textile 
center of Egypt and its workers represent one of the 
country’s most powerful unions by Egyptian stan-
dards. The result was several well-coordinated strikes 
that reverberated around the country.  In 2009, the 
strike lacked the same kind of coordination as well 
as follow-through. In addition, the government was 
much more prepared in 2009. Demonstrations were 
quickly stopped and activists found that they were 
outnumbered by security forces.

However, the 2009 strike gained extensive media 
coverage. There was not one blogger who did not 
write about the strike, not one newspaper that did 
not have it splashed across its front page, nor one 
television station that did not pick apart the day’s 
happenings. Though the reports ranged between 
faint hope and serious disappointment, it is im-
portant that there was discussion. This, then, may 
be the most important contribution of new media: 
Egyptians are asking questions and demanding an-
swers.

discussion, nor do they easily enable the formation 
of larger groups. There are several important rea-
sons why Abdel Fattah chose Facebook to mobilize 
people for the April 2008 strike. Apart from the 
two mentioned above (preferential attachment and 
plurality), Facebook is free, technically simple, and 
offers endless potential for readers, and therefore 
potential fellow-strikers. Most importantly, Face-
book in this case allowed someone to identify with 
an increasingly larger “set of individuals who want-
ed to make a statement about the political situation 
in Egypt… After all, strong as the Egyptian state 
might be, it cannot go around arresting 70,000 
people, many of them wealthy and connected elites, 
especially if all they have done is stay at home.”27

If one were to consider the efficacy of media as 
an organizational tool, then, one question must 
be considered: why, didn’t the 2009 April general 
strike mobilize as many people as the 2008 strike? 
The answer is a combination of the reasons listed 
above. The 2008 strike occurred under a different 
set of circumstances. It had been carefully coordi-

27 David Faris et al, 2008.



       The Saban Center for Middle East Policy at BROOKINGS
Changing the Channel: Egypt’s Evolving Media Landscape and its Role in Domestic Politics

24

Blurring the Lines

The problem, as with all budding efforts, is 
teething pains. These pains are not limited to 

the trials of the individuals who pay dearly for their 
commitment to freedom of expression. The rise of 
new media has undermined the quality of conven-
tional journalism. The blogging phenomenon has 
led to the rise of what is being termed ‘the citizen 
journalist’ class. Bloggers, because they are writing 
and being read, are calling themselves journalists, 
but they neither perform as, nor are trained to be, 
journalists. Abbas, among others, are only journal-
ists at their convenience. International organiza-
tions that are supposed to be dealing with journal-
ism issues, though, are including them in the fold.  
No matter how well-intentioned, these Western 
organizations are undermining Arab journalism by 
doing so.

Journalism is a profession with ethics, rules, stan-
dards and guidelines. It requires an investment of 
time in both study and practice. In 2007, Lawrence 
Pintak and Jeremy Ginges polled 601 Arab Jour-
nalists in North Africa, the Levant and the Ara-
bian Peninsula. The respondents listed government 
control, ethics, corruption, and media ownership 
in the top six of what they saw as the most signifi-

cant challenges to Arab journalism. However, the 
number one challenge—listed by an astonishing 71 
percent of all journalists polled—was professional-
ism,28 a quality perceived to be lacking among pro-
fessionals. Applying any sort of professional criteria 
to people who write down their opinions and call 
themselves journalists is a waste of time and an in-
sult to those willing to go to prison for their craft.  

“Bloggers take pride in shock value; societies long 
locked in fear need to be jolted awake. The expli-
cative-laced personal attacks on, and unproven al-
legations about, politicians, journalists and other 
figures in “official” circles—what Americans in an-
other era would have called “the man”—by many 
bloggers are a reminder that Western-style news 
values do not necessarily apply in the blogosphere. 
“Yes, I’m biased. And I like it this way,” says Mah-
moud Saber, another prominent Egyptian blogger. 
For bloggers, that’s fine. Not so for journalists.”29 

Bloggers provide an essential service as activists, 
but they are not journalists. While they deserve 
constant international attention and protection, it 
should come from organizations like Amnesty In-
ternational or Human Rights Watch and not from 

       The Saban Center for Middle East Policy at BROOKINGS        24

28 �Lawrence Pintak and Jeremy Ginges, “The Mission of Arab Journalism: Creating Change in a Time of Turmoil,” The International Journal of Press/
Politics, June 2008.

29 Lawrence Pintak, Yosri Foda and Mirette F. Mabrouk, The New Threat to Arab Journalism: Made in the USA, 2009.



       The Saban Center for Middle East Policy at BROOKINGS
Changing the Channel: Egypt’s Evolving Media Landscape and its Role in Domestic Politics

25

and to protect its people from the gross irresponsi-
bility of some. Under these conditions, blurring the 
line between professional journalists and activists is 
enormously counter-productive because everyone 
is put at risk.

This is an Arab as well as an Egyptian problem. The 
region pays very close attention to what Egypt does, 
on both the government and citizen front. Egyp-
tian legislation, whether positive or negative, is of-
ten used as a template in other countries.  Jordan, 
for example, paid very close attention to new legis-
lation in Egypt concerning family, civil, and press 
laws.  Following the Egyptian lead was beneficial to 
Jordan in respect to family and civil laws, but it is 
doubtful that Jordanian journalists will be thrilled 
with press laws that resemble Egyptian legislation. 

Due to regional similarities on many fronts, other 
countries have a vested interest in Egypt’s current af-
fairs. Egypt has always been a regional leader and its 
progressive policies have allowed other countries to 
view their effectiveness before adopting them. Activ-
ists throughout the region are struggling with many 
of the same restrictions and difficulties as Egyptian 
activists. Many regional governments share the 
Egyptian government’s interest in maintaining the 
status quo. New technology, however, has made 
physical borders increasingly irrelevant. Bloggers in 
Saudi Arabia, for example, share experiences and ad-
vice with Egyptians, Moroccans, Lebanese and Syri-
ans. Internet activists, in particular, are a tightly knit 
group with knowledge being rapidly disseminated 
among them. In a rare, egalitarian stroke, however, 
the cooperation is not limited to the activists: Egypt 
and Saudi Arabia managed to convince other coun-
tries of the Arab League  (with the exception of Leb-
anon and Qatar, which has a vested interest in do-
ing away with such controls because of Al-Jazeera) 
to join the Arab League Charter. This suggests that 
most Arab countries recognize that media issues are 
now regional in scope, not just national.

the Committee to Protect Journalists. When CPJ 
published an open letter to President Mubarak last 
March, it lamented the “overall decline of press 
freedom in Egypt,” however, every single violation 
of press freedom mentioned in the letter is best de-
scribed as that of an activist and not of a journalist. 

Even organizations like Knight have followed this 
trend: it awarded Wael Abbas the 2007 Knight In-
ternational Journalism Award. Abbas himself has 
made a point of saying that he is not a journalist 
(although in his Twitter bio he identifies himself as 
a ‘journalist and blogger’). Awarding bloggers jour-
nalism prizes is roughly the equivalent of a fitness 
expert being given the prize at an annual conference 
of cardio-vascular surgeons. 

The problem also occurs in reverse. The attention 
bloggers get can backfire on them, since the nega-
tive attention is usually vastly out of proportion to 
any protection that such attention offers. Whenever 
a well-meaning Western organization or journalist 
singles out a blogger for attention, the blogger is 
put underneath a large spotlight. This leads many 
bloggers to blog anonymously, because anonym-
ity is seen to offer a protective blanket. However, 
media attention often leads to the identity of such 
bloggers being made public, leaving them without 
access to professional protection. Journalism syndi-
cates in the Arab world might have limited power, 
but the small amount of aid they offer is preferable 
to none at all. 

Journalists keep blogs themselves, which can fur-
ther confuse the issue.  However, the problem is 
more one of misguided deontology by bloggers 
than of anything else. 

The greater danger is Arab governments using the 
confusion between journalists and bloggers to fur-
ther cripple the media. The Arab League Charter 
was introduced in part to protect the national good 



       The Saban Center for Middle East Policy at BROOKINGS
Changing the Channel: Egypt’s Evolving Media Landscape and its Role in Domestic Politics

26

The Media and Democratization in Egypt

is unlikely that any type of democratic reform will 
go smoothly, it is imperative that reform move for-
ward if Egypt is to achieve much-needed peace and 
stability. It is also important the United States real-
ize that a stable Egypt is very much in its interests. 
To achieve this end, the U.S. administration might 
want to keep two things in mind. First, the United 
States will benefit from a stable, peaceful democra-
tization process in Egypt. Second, the United States 
must be viewed not merely as an international pow-
er that chooses to use its influence for its own ends, 
but rather as a fair international arbiter that is truly 
interested in backing up its rhetoric on the impor-
tance of peace, democracy and justice with concrete 
actions. 
 
An independent Egyptian media could be an indis-
pensible ally in achieving both of these goals, large-
ly because image is a matter of public perception 
and there is no greater influence in shaping public 
perceptions than the media.

Democratic reform also has a regional dimen-
sion. The desire for reform binds together the 

peoples of the region against their governments.  

But why is a democratic Egypt so important and, 
specifically, why is it so important to the United 
States? Because it is the largest country and one of 
the most populous in the Middle East, Egypt is 
closely watched by other countries in the region.  
What happens there impacts both the Middle East 
as well as the Muslim world. An Egypt gripped by 
economic hardship and political deprivation is not 
a country that will be able to support the United 
States in its quest for a more stable, terrorism-free 
world. 

Egypt is currently undergoing the kind of teeth-
ing pains that affect populations in need of change. 
Egyptians have been pushing for greater account-
ability in their government and greater civil and po-
litical freedoms; in other words, the country’s citi-
zens are demanding democratic reform. Though it 



       The Saban Center for Middle East Policy at BROOKINGS
Changing the Channel: Egypt’s Evolving Media Landscape and its Role in Domestic Politics

27

Now What? Where the U.S. Should Step 
In and Where It Should Step Back

policy to their audiences. Many see them-
selves as agents of political and social change 
who believe it is their mission to reform the 
antidemocratic regimes they live under. 
When asked to name the top 10 missions of 
Arab journalism, they cited political reform, 
human rights, poverty and education as the 
most important issues facing the region, 
trumping Palestinian statehood and the 
war in Iraq. Overwhelmingly, they wanted 
the clergy to stay out of politics. And, aside 
from the ever-present issue of Israel, they 
ranked “lack of political change” alongside 
American policy as the greatest threats to 
the Arab world. Though many Arab jour-
nalists dislike the United States govern-
ment, more than 60 percent say they have 
a favorable view of the American people. 
They just don’t believe the United States is 
sincere when it calls for Arab democratic re-
form or a Palestinian state.30

 
When asked to state what the job of a journalist 
is, a resounding 71 percent named ‘encouraging 
political reform’ as the top priority. A U.S. admin-
istration interested in advancing regional political 
reform should seek to capitalize on the media to 
achieve their top priority.

In 2006, U.S. President George W. Bush’s staff did 
not think to warn the President against sweeping 

generalizations. The President went off on a tirade 
against “Arabic TV.” “It doesn’t do our country 
justice,” he said. He claimed that it did not “give 
people the impression of what we’re [the United 
States] about.” In the midst of trying to imbue the 
Arab world with democracy, the United States was 
only tarnishing its own reputation by once more 
employing a double standard. 

These counterproductive comments by the U.S. 
President ensured the perception of U.S. public 
diplomacy in the region sank to previously un-
plumbed depths. Contrary to President Bush’s sen-
timents, the Arab world, and certainly not the Arab 
media, was not interested in attacking the United 
States. The results of the Pintak/Ginges research 
must have been startling for the former U.S. Ad-
ministration and should be very closely considered 
by the present one.  In a New York Times piece, they 
encapsulated their findings as follows:

Rather than being the enemy, most Arab 
journalists are potential allies whose agenda 
broadly tracks the stated goals of United 
States Middle East policy and who can be 
a valuable conduit for explaining American 

30 Lawrence Pintak and Jeremy Ginges “Misreading the Arab Media,” The New York Times, May 25, 2008.



       The Saban Center for Middle East Policy at BROOKINGS
Changing the Channel: Egypt’s Evolving Media Landscape and its Role in Domestic Politics

28

needs to be placed on the drive for political reform. 
The question then becomes what are the best driv-
ers of reform. 

In Egypt, political parties are not the best catalyst 
for reform. For many Egyptians, the prospect of 
choosing between the ruling National Democratic 
Party and the various opposition parties is less than 
inspiring. Many feel that the opposition parties 
have lost their legitimacy and are struggling to re-
gain it.  Currently, one of the most serious obstacles 
to reform is the overwhelming lack of pluralism, 
due to the absence of a strong opposition bloc. 
Decades of political suppression, party infighting, 
and political apathy on the part of voters have con-
tributed to the lack of opposition parties. However, 
the desire for reform is overwhelmingly present. Po-
litical parties and movements want to stop political 
apathy and have leapt at the opportunities provided 
by online activism. For this reason, foreign policy 
efforts should not be directed at political parties, 
nor at attempting to strong arm the government. 

Instead, a new foreign policy approach should be-
gin by considering whose interests democratic re-
form serves. It is unlikely that it would serve the 
interests of any of the regional governments, so 
the United States should examine which sectors 
of society are likely to be the strongest proponents 
of reform. In Egypt, the strongest, most insistent 
voices for reform have come not from political par-
ties but from the media, non-governmental organi-
zations (NGOs), and other activists. The impetus 
for reform is likely to continue to come from these 
groups. The independent press has continuously 
lobbied for political change, on its front pages and 
in its opinion columns over the past five years. If 
the United States is interested in uncovering the 
recipe for democratic reform in Egypt, then it must 
recognize that an independent media is a key in-
gredient. 

And the United States must be smarter about how 
it approaches the challenge of reform. In May 2009, 

The current U.S. administration of President 
Obama has stated that it has many of the same 
goals as the previous one with regard to democratic 
reform in the region.  To achieve results, the current 
U.S. administration should change its strategy to 
one which finesses both governments and the peo-
ple. The U.S. administration should keep in mind 
two things. First, attempting to strong-arm the 
government—whether through strident State De-
partment demands or vulgar displays of carrot and 
stick tactics like conditional aid—will not work. 
The Egyptian government is unlikely to be swayed. 
Withholding aid is unlikely to affect policy mak-
ers. It is the bulk of the population, the estimated 
40 percent living below the poverty line, who will 
suffer.  

Egypt’s government, like most regional ones, does 
not have to worry about voter dissatisfaction since 
there is no democratic process.  In fact, internation-
al pressure actually helps increase a government’s 
standing with its people. When the government 
appears to be attempting to maintain its integrity 
against foreign pressure, citizens will rally behind it. 
Egyptians, like many Arabs, might have issues with 
their country’s government, but they are fiercely 
patriotic. The public reaction to the arrests of a 
Hezbollah cell in Egypt last April is a demonstra-
tion of this patriotism. Hassan Nasrallah’s admis-
sion that members of the cell were indeed work-
ing for Hezbollah in Egypt turned public opinion 
against the group. Even former supporters are an-
gry—Wael Abbas called Nasrallah a “pimp” on his 
blog, Misrdigital, and told him to “keep his hands 
off Egypt.” Like many formerly colonized peoples, 
Egyptians are extremely wary of even the slightest 
hint of foreign influence. 

The former U.S. administration had placed great 
emphasis on the legitimacy of elections. This is 
well-intentioned, but it misses the point. Elec-
tions are a by-product of a democracy, not an ini-
tial building block. Changes need to begin first at 
a more fundamental level. Internally, the emphasis 



       The Saban Center for Middle East Policy at BROOKINGS
Changing the Channel: Egypt’s Evolving Media Landscape and its Role in Domestic Politics

29

1.  �It is vital that the United States continues fi-
nancial support to pro-democracy actors. 

Funding is essential to pro-democracy move-
ments in more ways than one. Egyptian orga-
nizations are no different from those in other 
countries: they have expenses and overhead to 
cover. Media organizations, in particular, tend 
to be cash-intensive businesses and it takes sig-
nificant cash flow to keep them afloat.

Second, Washington needs to signal to Egyp-
tians through its aid allocations that it is serious 
in its interest in aiding democratic reform. Fi-
nancial packages are understood and appreciated 
in economic terms—in terms of who gets what.

There is significant potential in terms of practi-
cal aid to media organizations. One option that 
should be explored is awarding journalism priz-
es or awards to newspapers exhibiting journal-
istic excellence, bravery or skill in investigative 
reporting. Such recognition can become both a 
source of pride for the newspaper and a much-
appreciated source of income.
 
Aid should be tailored to the needs of local jour-
nalists rather than simply handing out ad-hoc 
advice or assistance. Egyptian universities tend 
to teach Mass Communication Theory rather 
than journalism courses. (The American Uni-
versity in Cairo is an exception and has trained 
many Arabic university graduates in journalism). 
This has contributed to the lack of professional-
ism in the region. Therefore, the United States 
might consider funding workshops to train both 
practicing journalists and students on matters 
ranging from reporting to ethics. A solid foun-
dation and training in the basics of journalism 
are essential if professional standards are to be 

Secretary of State Hillary Clinton met with a group 
of young Egyptian activists from Freedom House’s 
‘New Generation’ program. During that meeting, 
she made an inexplicable comment about billions 
of dollars that the United States has contributed to 
“promoting NGOs, promoting democracy, good 
governance, rule of law.” She went on to “to stress 
that with economic opportunity comes confidence, 
comes a recognition that people can chart their own 
future.”

This kind of argument is guaranteed to seriously 
distress anyone who has ever assumed—foolishly, 
perhaps—that the State Department ought to have 
some inkling of how other countries function. First, 
the United States has not spent billions on promot-
ing democracy, NGOs or rule of governance; it has 
given most of this money in the form of military 
assistance to the government, thereby continuing 
to prop up the regime. In fact, from 2004 to 2009, 
the U.S. spent under $250 million on such NGO 
and democracy-promotion programs, as opposed 
to around $7.8 billion on military assistance.31

 
An independent press is indispensible in the push 
for democracy. During the 2005 Egyptian presi-
dential elections and the parliamentary elections 
that followed, the press kept readers updated re-
garding the latest developments. The presidential 
elections were covered in full while the mayhem 
that accompanied the parliamentary elections was 
splashed across the front page of every newspaper 
in the country. Aid to Egypt is increasingly impor-
tant to movements and groups that will further the 
country’s reform agenda locally.  Furthering the re-
form agenda is simply not possible without culti-
vating and nurturing an independent press.

Here are some brief recommendations as to how 
this should be done:

31 Andrew Albertson, Stephen McInery, “Don’t Give Up on Egypt,” Foreign Policy, June 2009.



       The Saban Center for Middle East Policy at BROOKINGS
Changing the Channel: Egypt’s Evolving Media Landscape and its Role in Domestic Politics

30

that the overwhelming majority of the journal-
ists polled felt that professionalism was the most 
significant challenge to Arab journalism, more 
serious than government control, which came 
in second.32

 
Professional standards can best be ensured 
through proper training for journalists, as pre-
viously mentioned, and best upheld by non-
partisan ethics committees. Ethics committees 
are not a particularly common feature of Ameri-
can journalism but the concept is a familiar one 
in Egypt. These boards or committees can help 
promote democratic reform but must be deli-
cately handled. It is vital that the United States 
give the impression of cooperation rather than 
leadership. Funding could be provided for a 
professional board comprised of international 
members (both regional and U.S.) which would 
have local chapters.
 
The inclusion of international members has two 
advantages. First, it may help assure Egyptians 
that the United States is willing to do more than 
simply talk about the importance of freedom of 
expression. Second, international inclusion en-
sures that greater attention will be paid to the 
board’s decisions or findings. As with any other 
country, Egypt’s various parties and lobbying 
groups have varying interests. Depending on who 
may benefit from what, it is too easy for distress-
ing or embarrassing results to be hidden. One 
party’s embarrassing result may be another’s po-
litical triumph. It does not help that the culture 
encourages self-censorship. However, if the rest of 
the world is watching, newspapers will be forced 
to report upon negative events. At the same time, 
the inclusion of local members would provide the 
expertise and the thorough understanding of the 
local cultural context to avoid any pitfalls.

elevated. These workshops can include both lo-
cal journalists and U.S journalists to encourage 
a comparison of values, styles and methods. 

There are also many potential outlets for fund-
ing through existing U.S. organizations such 
as the Ford Foundation or Amideast, both of 
which have excellent roots in Egyptian society.

2.  �Technical support for journalists is as vital as 
financial support.

Alternatively, aid can be offered in the form of 
grants for equipment, such as computers, print-
ers, photography or studio equipment. These 
items are expensive and the quality of reporting 
and presentation at many media organizations 
has suffered as a result of their absence.

In Egypt, the majority of newspapers print at the 
Ahram Printing Presses, part of the state-owned 
Ahram Institution, which runs the Arab world’s 
foremost newspaper, Al-Ahram. While gener-
ally accommodating to private publications and 
extremely proficient technically, the printing 
presses have been used as a political weapon to 
place pressure on newspapers because of Ahram 
Printing Presses’ monopoly position and close 
relationship with the state. Print runs are sub-
ject to one’s place in the queue and delays can 
mean disaster for the day’s sales. U.S. funding 
for a new press, perhaps through the Journalism 
Syndicate, might help alleviate these pressures.

3.  �Support cross-cultural cooperation on sub-
stantive issues, such as ethics boards or pro-
fessional committees.

Arab journalism has several problem areas. The 
Pintak/Ginges study mentioned earlier found 

32 �Lawrence Pintak and Jeremy Ginges, “The Mission of Arab Journalism: Creating Change in a Time of Turmoil,” The International Journal of Press/
Politics, June 2008.



       The Saban Center for Middle East Policy at BROOKINGS
Changing the Channel: Egypt’s Evolving Media Landscape and its Role in Domestic Politics

31

devastating effects on independent newspapers 
and journalists. The desire of journalists to avoid 
further exorbitant fines could lead to further self-
censorship. A legal aid fund, administered through 
the Syndicate or an existing human rights organiza-
tions, could provide emotional and financial secu-
rity for journalists and newspapers. The use of the 
Syndicate for such purposes has its drawbacks, but 
there is no question that it would be seen as a le-
gitimate and credible organization from a domestic 
perspective. 

Such support is not only vital from a practical view-
point, but also would convey much needed good-
will. Many Egyptians blame the United States for 
supporting an undemocratic regime out of its own 
self-interest, and despite U.S. claims to the con-
trary, it is not seen to have any real interest in aiding 
democratic reform in Egypt. Practical aid would 
help prevent another generation from placing the 
blame for its ills on the U.S.’s doorstep.

 A professional board would provide another 
platform to continue the push for reform, espe-
cially since the platform will be shared by those 
who are not intimidated by the state. It is vital 
that journalists at the forefront of democratic 
reform be represented in the board, as well as 
those who have a more intimate understanding 
of the state’s position. Too many organizations 
have ceased to exist because of over-enthusi-
asm and impractical fervor. Reform will not be 
achieved overnight and it is important to move 
forward with care.  

4.  �Where possible, provide practical support for 
journalists, in the form of legal advice or aid.

The problems that plague independent media also 
need to be addressed with pragmatic solutions. 
Given existing legislation, lawsuits are an unpleas-
ant and largely unavoidable facet of the media busi-
ness.  The number of suits and the amounts of fines 
levied upon various media outlets are rising, with 



       The Saban Center for Middle East Policy at BROOKINGS
Changing the Channel: Egypt’s Evolving Media Landscape and its Role in Domestic Politics

32

Conclusion

reasons. First, television is generally free (although 
there are some subscription channels). The abun-
dance of television channels also ensures competi-
tion between them, resulting in the production of 
programs tailored to the tastes of the marketplace.  
Television channels have responded to Egyptians’ 
desire for greater information and news and a fo-
rum for airing their opinions. In so doing, they 
have provided citizens with an invaluable service.

Newspapers have responded in kind and now 
provide some of the same services to Egyptians.  
However, publishing companies are bearing the 
brunt of onerous press legislation. Despite pay-
ing a heavy price, journalists continue to hold the 
government accountable and to keep their readers 
abreast of political situations by providing both 
news and analysis.

The impact of new media is more complicated. The 
technology itself has been an enormous boon to all 
media formats. Television, newspaper, and radio 
have all rapidly utilized new media, capitalizing 
on its ability to reach people and permit a level of 
interactivity that had not been previously possible. 
Most concerns about new media relate to citizen 
journalists, also known as online activists or blog-
gers. Bloggers are often viewed as either the new 
messiahs of democratic reform or benighted tech-
geeks who will ultimately have little use beyond 
speeding the dissemination of information. 

There is little doubt that Egypt’s media, in all 
of its forms, is making serious inroads into 

changing the domestic political climate. Not all 
media organizations will push for reform with simi-
lar methods; each of them has an individual agenda 
—“reform” may be a highly subjective affair. Even 
the most idealistic journalist will admit to the uni-
versal lack of a completely objective story: at best, 
one strives for a story that presents all the informa-
tion as accurately and fairly as possible. 

Egyptian journalists, like the rest of their colleagues 
throughout the Arab world, are acutely aware of the 
need for greater professionalism in their field. A fail-
ure to adhere to professional and ethical standards 
has often led television stations and newspapers to 
be used to air personal or party grievances, some-
times without much concern for truth or accuracy. 
This problem can be addressed in a number of 
ways. First, a strong sense of ethics and profession-
alism needs to be instilled early by teaching practi-
cal journalism at universities. Second, the Syndicate 
should consistently and impartially hold its mem-
bers to high professional standards, rather than 
bending to political pressures. 

That the advent of new media has made new sources 
of information more available for public consump-
tion and discussion is a new and highly desirable 
state of affairs. Satellite television has had the most 
success in reaching the broader public, for several 



       The Saban Center for Middle East Policy at BROOKINGS
Changing the Channel: Egypt’s Evolving Media Landscape and its Role in Domestic Politics

33

Western organizations and bloggers should follow 
this general rule: If a blogger is posting anony-
mously, there is generally a good reason and their 
identity should be protected. Dissent can have real 
consequences in Egypt; bloggers have been held for 
up to three months in prison (despite signed release 
orders).
 
New media is a new technology, but it has enabled 
the incredibly swift dissemination of information 
and given rise to a new, positive spirit of politi-
cal curiosity and questioning—a refusal to merely 
accept facts as presented. These developments are 
admirable in and of themselves, but they also rep-
resent something even more exciting: a point at 
which it is not possible to turn back, only to move 
forward. 

Both views are erroneous. It would be a mistake to 
expect too much of bloggers: their reach, after all, 
can be limited. They are by nature individualistic 
and it is difficult to harness or mobilize that power 
into anything like a coherent opposition. But those 
who discount them or their contribution to the 
reform process are also making a mistake. Perhaps 
bloggers’ strongest contribution has been the rein-
troduction of questioning and rebellion that had 
long been missing in Egypt. Regardless of the opin-
ions citizen journalists express, one must respect 
that their voices are being heard, no matter how 
limited the audience.
 
Those who view bloggers as demigods are also naïve 
and mistaken. Often they are given too much credit 
for their work. Shining too bright a light on what 
they do could have negative ramifications for them.  



       The Saban Center for Middle East Policy at BROOKINGS
Changing the Channel: Egypt’s Evolving Media Landscape and its Role in Domestic Politics

34

The Project on U.S. Relations with the Is-
lamic World is a major research program housed 
within the Saban Center for Middle East Policy at 
the Brookings Institution. The project conducts 
high-quality public policy research, and convenes 
policy makers and opinion leaders on the major is-
sues surrounding the relationship between the Unit-
ed States and the Muslim world. The Project seeks 
to engage and inform policymakers, practitioners, 
and the broader public on developments in Muslim 
countries and communities, and the nature of their 
relationship with the United States. Together with 
the affiliated Brookings Doha Center in Qatar, it 
sponsors a range of events, initiatives, research proj-
ects, and publications designed to educate, encour-
age frank dialogue, and build positive partnerships 
between the United States and the Muslim world. 
The Project has several interlocking components:

n  �The U.S.-Islamic World Forum, which brings 
together key leaders in the fields of politics, busi-
ness, media, academia, and civil society from 
across the Muslim world and the United States, 
for much needed discussion and dialogue;

n  �A Visiting Fellows program, for scholars and 
journalists from the Muslim world to spend 
time researching and writing at Brookings in or-
der to inform U.S. policy makers on key issues 
facing Muslim states and communities;

n  �A series of Brookings Analysis Papers and Mono-
graphs that provide needed analysis of the vital 
issues of joint concern between the U.S. and the 
Muslim world;

n  �An Arts and Culture Initiative, which seeks to 
develop a better understanding of how arts and 
cultural leaders and organizations can increase 
understanding between the United States and 
the global Muslim community;

n  �A Science and Technology Initiative, which ex-
amines the role cooperative science and technol-
ogy programs involving the U.S. and Muslim 
world can play in responding to regional devel-
opment and education needs, as well as foster-
ing positive relations;

n  �A Faith Leaders Initiative which brings together 
representatives of the major Abrahamic faiths 
from the United States and the Muslim world 
to discuss actionable programs for bridging the 
religious divide;

n  �A Brookings Institution Press Book Series, 
which aims to synthesize the project’s findings 
for public dissemination. 

The underlying goal of the Project is to continue 
the Brookings Institution’s original mandate to 
serve as a bridge between scholarship and public 
policy. It seeks to bring new knowledge to the at-
tention of decision-makers and opinion-leaders, as 
well as afford scholars, analysts, and the public a 
better insight into policy issues. The Project is sup-
ported through the generosity of a range of sponsors 
including the Government of the State of Qatar, 
The Ford Foundation, The Doris Duke Charitable 
Foundation, and the Carnegie Corporation.

Project on U.S. Relations with the Islamic World



       The Saban Center for Middle East Policy at BROOKINGS
Changing the Channel: Egypt’s Evolving Media Landscape and its Role in Domestic Politics

35

The Saban Center for Middle East Policy 
was established on May 13, 2002 with an inaugural 
address by His Majesty King Abdullah II of Jor-
dan. The creation of the Saban Center reflects the 
Brookings Institution’s commitment to expand dra-
matically its research and analysis of Middle East 
policy issues at a time when the region has come to 
dominate the U.S. foreign policy agenda. 

The Saban Center provides Washington policymak-
ers with balanced, objective, in-depth and timely 
research and policy analysis from experienced and 
knowledgeable scholars who can bring fresh per-
spectives to bear on the critical problems of the 
Middle East. The center upholds the Brookings 
tradition of being open to a broad range of views. 
The Saban Center’s central objective is to advance 
understanding of developments in the Middle East 
through policy-relevant scholarship and debate. 

The center’s foundation was made possible by a 
generous grant from Haim and Cheryl Saban of 
Los Angeles. Ambassador Martin S. Indyk, Vice 
President of Foreign Policy at Brookings was the 
founding Director of the Saban Center. Kenneth 
M. Pollack is the center’s Director. Within the Sa-
ban Center is a core group of Middle East experts 
who conduct original research and develop innova-
tive programs to promote a better understanding of 

the policy choices facing American decision makers. 
They include Bruce Riedel, a specialist on counter-
terrorism, who served as a senior advisor to four 
presidents on the Middle East and South Asia at 
the National Security Council and during a twen-
ty-nine year career in the CIA; Suzanne Maloney, 
a former senior State Department official who fo-
cuses on Iran and economic development; Stephen 
R. Grand, Fellow and Director of the Project on 
U.S. Relations with the Islamic World; Hady Amr, 
Fellow and Director of the Brookings Doha Cen-
ter; Shibley Telhami, who holds the Sadat Chair at 
the University of Maryland; and Daniel Byman, 
a Middle East terrorism expert from Georgetown 
University. The center is located in the Foreign Pol-
icy Studies Program at Brookings.

The Saban Center is undertaking path breaking 
research in five areas: the implications of regime 
change in Iraq, including post-war nation-building 
and Gulf security; the dynamics of Iranian domes-
tic politics and the threat of nuclear proliferation; 
mechanisms and requirements for a two-state so-
lution to the Israeli-Palestinian conflict; policy for 
the war against terrorism, including the continuing 
challenge of state sponsorship of terrorism; and po-
litical and economic change in the Arab world, and 
the methods required to promote democratization.

The Saban Center for Middle East Policy



The Brookings Institution

1775 Massachusetts Ave., NW
Washington, D.C. 20036-2103

www.brookings.edu


