
 

 
1

 
 

THE US-ISLAMIC MEDIA CHALLENGE: 
Twenty Versions of One Event— 

Similarities and Differences 
 
 
 

By 
 

Marvin Kalb 
 

with 
 

Carol Saivetz and Eric Larson 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

This report is a revision of a paper prepared by scholars at the Shorenstein 
Center on the Press, Politics and Public Policy at Harvard’s Kennedy School 

of Government and the RAND Corporation for presentation at the U.S.-
Islamic World Forum on February 19, 2006.  It includes data gathered since 

the 2006 Forum, as well as comments from participants at that 2006 
meeting.  The U.S.-Islamic World Forum is a conference of global leaders 

hosted by the Project on U.S. Relations with the Islamic World at the Saban 
Center for Middle East Policy at the Brookings Institution and the 

Government of the State of Qatar. 
 



 

 
2

 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
                                            This research paper is dedicated to 
                                            Walter Shorenstein, without whose  
                                            financial support and genuine enthusiasm 
                                            for a free and vibrant press around the  
                                            world it could not have been done. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 



 

 
3

 

 

This is an update of an academic study of the global coverage of the Israeli 

withdrawal from Gaza in August-September, 2005, based on “content analysis” research 

done by scholars at Harvard University and the Rand Corporation.  Preliminary findings 

were presented at the Doha Forum in February 2006.  At the time the research began, the 

subject of the study was the obvious one.  The Israeli withdrawal from Gaza had just 

been completed.  Now, of course, the issue of the Gaza withdrawal has been superseded 

by the Hamas victory in the Palestinian elections of 2006, the summer 2006 war between 

Hezbollah and Israel, the deteriorating situation in Iraq, and the on-going clashes between 

Fatah and Hamas.   

  Although subjects change—clearly more than once in the past year--the standards 

for covering the subject/story should not.  Journalism, while not following any fixed 

libretto, ought to follow standards of professionalism recognized in many parts of the 

world—the search for truth, objectivity, detachment.  The operative words in the last 

sentence are “ought to,” because these standards are not followed in some parts of the 

world. 

Shortly after the US invasion of Panama in December, 1989, then-Director of the 

Shorenstein Center on the Press, Politics and Public Policy at the Kennedy School of 

Government at Harvard University, Marvin Kalb, having finished a 30-year career as 

Chief Diplomatic Correspondent for CBS and NBC, decided to launch a research project 

on media coverage of the invasion.  At the beginning, Kalb thought that the project ought 



 

 
4

to focus on US coverage—after all, it was a US invasion.  But, on reconsideration, he 

broadened the project to include the coverage read and seen in three other countries—

Mexico, because it was Panama’s neighbor; Spain, because it shared Panama’s language 

and culture; and Germany, because it could be said to represent Europe, America’s 

biggest and closest ally. 

New to his career as a scholar, still imbued with the essentially naïve belief that 

journalists all over the world shared a common perception of reality and truth, no matter 

what the story may be, Kalb assumed that the media of all four countries would cover the 

invasion in much the same way.  The ingredients were crystal clear:  the invader was the 

United States; the invaded was Panama; the purpose was clear, at least to the extent 

disclosed—it was to interdict the flow of drugs from Latin America to the United States 

and to capture the drug-dealing president Manuel Noriega.  No surprises were 

anticipated. 

The study proved to be anything but boring.  Though it could be argued that Kalb 

should have anticipated the result, he was in fact surprised to learn, when the research 

was completed, that the four countries had four different perspectives on the invasion, 

each mirroring its own policies, experience, and culture.  Mexico reported the invasion as 

another example of “Yankee imperialism.”  Spain saw it as a form of political arrogance.  

Germany thought that one result was that the invasion weakened America’s ties to its 

European allies. 

Not to exaggerate the importance of the Panama study, many American reporters, 

credited it with tearing away from their eyes a faded veil of innocence and naïveté about 

the role of the media in reflecting reality and conveying essential truth.  Following on 



 

 
5

their unhappy experience in Vietnam, they began to appreciate a new way of 

understanding their professional obligations.  There was clearly the American model of 

journalism, based on a pursuit of truth derived from objective data and independent 

resources, but there were other models as well, none less deserving of respect and 

understanding.  They learned in time that there was no single truth, no single reality, no 

one way of reporting a story.  In many parts of the world, the government provided the 

media with the necessary resources and expected not only friendly, but also obedient 

coverage.  In other parts of the world, political parties owned the media and demanded 

sympathetic coverage.  Journalists were not independent operators and observers; they 

were party members, who shared party goals and aspirations.  Depending on the model, 

journalists produced different copy; but regardless of the model, they influenced public 

opinion and affected public policy. 

             Scholars of international relations offer another explanation.  It is called 

constructivism—that is, examining the role of identity and ideas in policy formulation.  

Stripped of academic jargon, this means that every reporter, who is the product of a 

certain culture, background, religion and nationality, approaches the coverage of any 

story with a predisposition to see “reality” from a pre-set perspective.  This can vary, of 

course.  Depending on his or her level of professionalism, a reporter can be more or less 

“objective,” more or less driven by a determination to be “fair and balanced.”  Still 

another reporter can find the highest degree of professional satisfaction from presenting 

the story with a “narrative flow” consistent with his national or religious beliefs.   

            These views were all echoed by the journalists who participated in the two media 

sessions at the 2006 Forum.  Faisal al Kasim, from Al-Jazeera, argued that each side (the 



 

 
6

US and the Arabic language media) reflected its own political biases, and he added that in 

the Arab world US views were seen as Israeli views.  Furthermore, representatives of Al-

Jazeera, in interviewing done in Doha by Carol Saivetz, stated that the network covered 

all the news, but then “contextualized” the reporting.  In his presentation at the session, 

Rami Khouri, of the Beirut Daily Star, offered that Arabic language media had gotten 

better, but that neither side had done a good job in (re)presenting the other. 

If there was a dominant theme of the sessions it was whether or not the media 

followed/reflected public opinion or whether or not they create opinion.  Several of the 

Arabic language journalists felt that they were doing a great job educating their 

audiences.  At the same time, others noted that viewers/listeners go where they find 

resonance with their own views.  Khouri noted that, in his view, media were driven by 

public opinion, but the ideological biases of certain outlets were clear.  It would thus 

seem fair to conclude that journalism reflects reality and also influences reality.  One 

thing is certain—it does not create reality.   

 

A Very Brief History of the Israeli Decision To Withdraw From Gaza: 

   The second Palestinian intifadah began in September, 2000, and casualties 

quickly mounted on both sides.  In late 2003, then Prime Minister Ariel Sharon, 

frustrated by the pace and direction of negotiations, began speaking to his colleagues 

about a total disengagement from the Palestinians.  On December 18, he made vague 

references to “unilateral” actions, including the possibility of building a wall or fence on 

the West Bank.  Sharon’s deputy, Ehud Olmert, was first to discuss an actual Israeli 



 

 
7

pullout from Gaza.  On April 16, 2004, these early glimmerings of major policy shifts 

appeared in the Israeli media.  The changes, as leaked, included: a full withdrawal of 

troops and settlers from Gaza, except for the Philadelphi Corridor; continuing control of 

Gaza’s airspace and operation of the Erez industrial base; and evacuation of four small 

settlements in the northern West Bank. 

No Israeli denied the leaks.  Suddenly a new and dramatic element entered the 

Palestinian-Israeli dialogue.  Sharon rushed to Washington to win President George 

Bush’s support not just for the Gaza pullout, which was in the bag, but also for continued 

Israeli control of several large settlements abutting Jerusalem.  In an exchange of letters, 

Bush said that a full Israeli withdrawal from “territories occupied in 1967” was no longer 

“realistic.”  Armed with this American concession, instantly denounced in the Arab 

media, Sharon won his government’s approval of the Gaza pullout.  The Knesset saluted 

its acceptance in October, 2004.  The Israeli Cabinet concurred in February, 2005, though 

some members of Sharon’s Likud party worried that the withdrawal would be seen by the 

Arabs as a sign of Israeli weakness.  The date for the start of the pullout was set for 

August 14, 2005. 

The Israelis considered the pullout to be a “unilateral” action, but Yassir Arafat’s 

death in November, 2004, allowed a degree of unanticipated cooperation between the 

Israelis and the Palestinians.  Mahmoud Abbas, the new Palestinian president, traveled to 

Gaza and persuaded Hamas, the radical resistance movement rising in power and 

importance, to observe a ceasefire. 

     On August 14, 2005, the first day of the withdrawal, Sharon appeared on Israeli 

television and acknowledged that Israel could not hold on to Gaza forever.  Settlers were 



 

 
8

urged to get out of their homes voluntarily by noon, August 15.  Most obliged; some 

resisted.  Then, specially trained soldiers went door-to-door, encouraging the remaining 

settlers to leave by midnight, August 16.  The following day, August 17, television 

cameras focused on the one major moment of violence throughout the entire withdrawal, 

when fighting erupted at an abandoned synagogue between settlers and soldiers.  As the 

soldiers gradually imposed order, the settlers reluctantly left the synagogue and Gaza.  

One sticking point with the Palestinian Authority was the proposed demolition of 20 

synagogues.  Finally, after last-minute talks, the synagogues were “deconsecrated” but 

not destroyed, an example of Middle East flexibility under the gun. 

On September 11, the last of 3,000 Israeli troops left Gaza.  It was anticipated that 

the Gaza pullout would create a national trauma in Israel.  It did not happen.  Perhaps, as 

Yarom Decker, Washington bureau chief of Israel TV, suggested, it was an exaggerated 

concern from the very beginning.  “We have a very short memory,” Decker said.  “We 

have already forgotten we were in Gaza for 38 years.”  The Palestinians rejoiced, and 

President Abbas called the day “historic and joyful.” 

 

The Research Design: 

     Just as in Panama, a newsworthy story occurred in Gaza; from near and far, journalists 

flocked to the scene.  Their reporting influenced public opinion and then public policy in 

the Middle East, Europe, Asia, and the United States.  By their very nature an 

omnipresent intrusion into politics and diplomacy, the global media pose an 

instantaneous challenge to governments everywhere.  From cable television to the 



 

 
9

Internet, a new and growing technology has wired the world, and no event, whether in 

Falluja or Gaza, can escape the scrutiny of the lens, the wires, the cables, and the 

journalists, who are now unshakable players on the global scene.  Their reporting, often 

live, raises questions and shakes assumptions that used to shape public opinion and 

policy.  Their role is now large, awesome, and inescapable.  They are as important to the 

ultimate resolution of a problem as statesmen, economists and think tank experts.  This 

example of media research proves the point. 

          Encouraged by Walter Shorenstein, founder of the Shorenstein Center on the Press, 

Politics and Public Policy at Harvard’s Kennedy School of Government, now the leading 

research center for the study of the media’s impact on public policy, Kalb decided to 

launch a major research project on media coverage of the Israeli withdrawal from Gaza.  

His approach, similar to the one adopted to study the coverage of the American invasion 

of Panama in 1989, was to examine the media in those countries directly affected by the 

withdrawal and then in those countries less directly affected in a pattern of concentric 

circles growing out of Gaza.  He could not examine all the media—that was clear.  

Obviously the Israeli and Palestinian media would be studied, as would the pan-Arab 

media since they too influence events in the Middle East.  Because of their power and 

importance, the American media were also chosen.  And, because the European media 

were important, but not all of them could be analyzed for reasons both of time and 

resources, the German media were picked.    Finally, the Malaysian media were selected 

because Malaysia represents an Asian perspective, English is widely used, and it is a 

largely Muslim, but  non-Arab, nation, which might therefore have a particular interest in 

the story. 



 

 
10

     The coverage of a single event—the Gaza pullout--by twenty different news 

organizations would be studied, using the tested academic methodology of “content 

analysis,” to determine and collate the placement of stories, the quantity and density of 

the reporting, the number and the use of sources, and, if possible, the tone of the 

coverage.  Was it fair?  Did it reflect an honest rendition of what happened?  What were 

the similarities?  What were the differences?  And why?   

     Specifically, the media selected for special study were: 

     --In Israel:  Ha’aretz, Kol Israel, TV Channel 2 and Yediot Aharonot (Friday editions). 

     --In Palestine: Al-Quds and Al-Ayyam, and selections from the Voice of Palestine.  

(Many Palestinians generally watch Israeli or Jordanian television or an Arab-language 

cable operation, such as Al-Jazeera.) 

     --Pan-Arab media: Asharq al-Awsat, Al-Hayat, Al-Jazeera and Al-Arabiya 

     --In Germany: Frankfurter Allgemeine Zeitung, Die Zeit, ZDF radio and television. 

     --In Malaysia:  New Straits Times, Malay Mail and Utusan. 

     --In the United States: ABC News, CNN, National Public Radio and the Washington 

Post. 

         The study proved to be so broad and ambitious that it quickly became apparent that 

Harvard alone could not do the job in the time at hand.  David Aaron, the Director of 

RAND’s Center for Middle East Public Policy and a former Deputy Director of the 

National Security Council, was approached, and he agreed to provide essential resources 

for the project.  It could not have happened without his help.  Aaron promptly assigned 

Dr. Eric Larson, Senior Policy Analyst, and a computer analyst, Michael Egner, to help 

frame and conduct the research and then collate it into clear and comprehensible slides.  



 

 
11

Their joint responsibility was the American, German and Malaysian media.  My Harvard 

colleague, Dr. Carol Saivetz, who teaches Middle East Politics and International 

Relations, assumed responsibility for a team of graduate students, who did the “content 

analysis” for the Israeli, Palestinian and pan-Arab media. 

        We initially intended to study 20 media outlets in all.  However, we had difficulties 

gathering data for the several of the outlets.  For some, we could not gain archival access 

to web sites; in addition, neither Al-Arabiya nor Al-Jazeera provided the students with the 

necessary materials.  Thus most of the analysis which follows reflects only those media 

for which we had either transcripts or text of the coverage.  Our original report included 

71 slides, a summary of which was presented at the time.  This update includes fewer 

charts and graphs, but the original set of slides is available upon request. 

 

 

Research Results: 

          “Content analysis” research is a very distinctly academic methodology, and it often 

is visualized in graphs or charts.  Our data raise several questions:  What does it mean 

that the Israeli newspaper Yediot Aharonot used 85 sources in its reporting on the Gaza 

pullout, 83 of whom were Israeli?  It might mean that Yediot Aharonot focused primarily 

on Israelis and ignored Palestinians, which is understandable, but not necessarily 

balanced, journalism.   Can National Public Radio in the U.S. be considered “fair and 

balanced” in its reporting if it used as sources 13 Israelis who favored the pullout and 11 

who opposed it?  The answer would appear to be yes. 



 

 
12

        In this revised version of our report, we will provide an excerpt of the original slides 

accompanied by explanatory notes from Carol Saivetz of Harvard and Eric Larson of 

Rand.  These notes represent their understanding of the data.  They may conform to your 

understanding; they may run counter to your understanding; but we hope they trigger a 

wide-ranging discussion of all views.  The point is to learn. 

The Israeli, Palestinian, and Pan-Arab media  
 
By Carol Saivetz: 
 

 
 The slides which accompany this report represent a synopsis of our major 

findings.  In the original full set of slides, there were four groupings for each media 

outlet—the total number of words for the media outlets graphed across the time frame of 

the project; the number of quotes by type (more below); “perspectives”; the 7-day 

moving averages for types of quotations. 

For both the Israeli and Arabic language media, there were variations in the 

trajectories of the story (7 and 11).  For example, our data show that that Ha’aretz’s 

coverage peaked prior to the beginning of the actual withdrawal;  in contrast, Kol Yisrael 

devoted most words to the withdrawal between the initiation of the withdrawal and the 

start of the forced evacuations.  For the Arabic language media, Al-Hayat devoted more 

words to the story than either Al-Quds or Asharq Al-Awsat.  Al-Quds’ coverage peaked 

just prior to the beginning of the withdrawal, while the coverage in the two London-based 

dailies peaked following the stand-off at the synagogue.   

For our analysis of the types of quotations for each of the outlets, our categories 

were:  Israeli Government, Israeli Opposition, Israeli military or police, Israeli 



 

 
13

settlers/protesters, other Israeli, Palestinian public officials and security forces, 

Palestinian militants, Palestinian Gaza residents, other Palestinian, and “other.”  One of 

the things that should be noted is that some of the outlets offer more differentiating 

reporting, that is citing Palestinian militants and Gaza residents or distinguishing between 

Israelis who supported or opposed the withdrawal.  Interesting patterns appeared in both 

the Hebrew and Arabic media.  For example, the comparison among the Israeli media 

outlets reveals that both Ha’aretz and Yediot quoted far less extensively from Israel 

Government sources than Kol Yisrael (8, 9, 10).  The latter two outlets quoted only 

Palestinian public official and security forces.  In contrast, the data for Ha’aretz show 

some differentiation among Palestinian sources quoted.  Among the Arabic language 

media,  Asharq Al-Awsat quoted primarily from Palestinian officials, with another 

significant number of quotations from Palestinian militants.   A bit more than a quarter 

came from Israeli sources, but divided among government spokesmen, settlers, and pro-

withdrawal advocates.  In contrast, Al-Hayat  devoted more space to alternative points of 

view—other Palestinian, Palestinian residents of Gaza, Israeli opposition, and other 

Israeli media sources.  Finally, Al-Quds quoted from Palestinian officials, and other 

Palestinian sources, but also presented more quotations from Israeli security forces and 

outside sources (12, 13, 14). 

It is certainly true that each side primarily quoted from its own sources and this 

would seem to corroborate what the journalists at last year’s Forum told us:  Each side 

remained confirmed in the views of its respective side.  However Ha’aretz and Al-Quds 

offered more nuanced coverage than the other media outlets.  In the period prior to the 

start of the withdrawal, Ha’aretz quoted more frequently from pro-withdrawal sources, 



 

 
14

but in the period between the actual start of the withdrawal and the beginning of forced 

evacuations, more quotations came from anti-withdrawal and Palestinian sources.  This 

shifts again after the standoff at the synagogue.  Between August 21 and September 11, 

Ha’aretz quotes much more frequently from pro-withdrawal groups.  Al Quds stands in 

marked contrast to the two London-based papers.  Although Al-Quds devoted little space 

to Israeli anti-withdrawal quotations, it quoted from Israeli pro-withdrawal sources much 

more than the other two.  It is also interesting to note that in the period before the forced 

evacuations began, Palestinian sources were more numerous than Israeli.  But beginning 

as the forced evacuations started, the number of Israeli pro-withdrawal quotations and the 

number of Palestinian quotations track fairly evenly (data available on request).   

As an additional measure, we also looked at how many perspectives were quoted 

in any one story.  For Kol Yisrael,  the overwhelming number of stories contained only 

the view of the Israeli Government, with a far smaller number citing Palestinian sources.  

For Yediot, while the perspective is also primarily Government sources, it does include a 

small number of Israeli pro- and anti-withdrawal sources, as well as an even smaller 

number of stories that include both Palestinian and pro-withdrawal Israeli sources in the 

same article.  Ha’aretz  included a larger number of articles that contained in the same 

story both pro- and anti-withdrawal sources.  For Asharq Al-Awsat and Al-Hayat , the 

majority of quotations come from Palestinian sources.  The differences lie in the fact that 

Asharq Al-Awsat has fewer stories with only Israeli pro-withdrawal quotes and fewer that 

quote both Israeli pro-withdrawal and Palestinian sources simultaneously.  As might be 

expected Al-Quds cites primarily Palestinian sources, but some articles cite Israeli 

perspectives.  Additionally, there is a small number of stories that quote Israeli pro- and 



 

 
15

                                                

Palestinian sources together, and others that cite, as well, Israeli pro- and Israeli anti- 

sources together. 

 

The U.S., German, and Malaysian Media 

By Eric Larson: 

  As with the Hebrew and Arabic language media, our categories for the four American 

sources, (CNN, ABC, NPR, and The Washington Post), three German sources 

(Frankfurter Allgemeine Zeitung [FAZ], Die Zeit, and ZDF) and three Malaysian sources 

(The New Straits Times, The Malay Mail, and Utusan1) were the same.  We also include 

a fifth measure: an impressionistic count of story themes. 

          In terms of word count (1), CNN had the greatest single day of coverage 

(approximately 37,000 words on August 18, the day of the dramatic synagogue 

standoffs), coverage dropped below that of nearly every other source within a few days 

after the evacuation of the last Gaza settlement on August 22.  Similarly, ABC peaked 

sharply as the forced evacuations began (on August 17) and dropped even more sharply 

once the evacuation was over. NPR and The Washington Post  maintained more 

substantial coverage, but still peaked on red-letter days.   Both FAZ and ZDF (15) also 

peaked on August 15, while Die Zeit actually peaked several days before the withdrawal 

and covered the actual withdrawal less.  Malaysian sources as a whole seemed to provide 

the least coverage (20). 

 
1 Utusan is not translated into English.  Therefore, we have aggregate story and word counts for this source, 
but not detailed quote information.  



 

 
16

       Our data indicated that all four American sources followed roughly the same pattern 

of quotation sources: 60% Israeli, 30% Palestinian, and 10% other (give or take 5%).  

However, for CNN (3), the overwhelming majority of Israeli quotes came from settlers 

and protestors, while this group represented only the plurality of Israeli quotes in the 

other three American sources.  In the German media, Die Zeit (18) quoted much more 

significantly from settlers and protestors than did the other sources.  Finally, while The 

Malay Mail (22) again had an American-style quote distribution, The New Straits Times 

(23) was notable in that it quoted from Israelis and Palestinians exactly evenly (27 quotes 

each).   

           Also as with the Middle East media, we attempted to gauge balance by looking at 

which kinds of sources were quoted and when.  Among the U.S. sources, CNN (3) 

broadcast the largest number of stories in which only the Israeli anti-withdrawal group 

was quoted.  In contrast, ABC’s (4) coverage contained a roughly even distribution of 

perspectives, while both NPR (5)and the Washington Post (6) commonly filed stories 

with the Palestinian perspective only (though only narrowly so).  Both of these latter 

sources also appeared very unlikely to quote both from Palestinians and the Israeli Anti 

group in the same story. At which points the U.S. outlets quoted from the several groups 

also varied among them.  CNN, for example, had the most per-day, per-group quotes on 

the first day of the withdrawal, August 15, with approximately 25 Palestinian quotes; yet 

quotes from the Israeli Anti Group actually peaked several days before the withdrawal 

begins. While ABC seemed to have “quote-heavy” days in which it draws roughly 

equally from all three groups (and this was somewhat true for NPR as well),  The 

Washington Post almost appeared to alternate between Palestinian days and Israeli days . 



 

 
17

All three German sources (17, 18, 19) were more likely than their American 

counterparts to include more than one group perspective in the same story.  Again, 

however, these pairings were generally Israeli Pro with Palestinian or Israeli Pro with 

Israeli Anti; Palestinians and settlers/protestors rarely seemed to share the same story.  Of 

the Malaysian sources, The New Straits Times (22) was noticeable in that nearly half of 

all stories displayed fell into the Palestinian-only group.  FAZ appeared to do the same, 

while the other two German sources completely stopped quoting from the Israeli Anti 

group as soon as the synagogue standoffs ended on August 18.  Finally, of some interest 

is the near-complete cessation of all quoting in American television sources once the 

evacuation phase ended on August 22.  

 For our analysis of the U.S., German, and Malaysian media, we also looked at 

thematic coverage(2, 16, 21):  That is, a first-cut count of what each story was really 

about.  Six themes were identified: 

1) Israeli Loss (e.g., settlers saying goodbye to their homes) 

2) Israeli Clashes (e.g., standoffs between Israeli protestors and police) 

3) Palestinian Hope (e.g., celebrations and planning in the aftermath of withdrawal) 

4)       Palestinian Instability (e.g., militant boasts, shootings after the withdrawal ends) 
 
5)       Planning and Implementation  (“dry” reporting on numbers, details of    

withdrawal) 
 
6)          Politics and Analysis (e.g., on the future of Gaza, Israeli elections, or diplomacy) 

 For example, theme counts of American sources reveals an apparent divide 

between television sources, which predominantly reported on Israeli clashes, with print 

and radio sources that focused more on political/analytical issues.  German sources  



 

 
18

seemed similarly analytical, along with near-zero levels of the more personal themes 

(Israeli Loss and Palestinian Hope).  Malaysian sources were split, with The Malay Mail 

displaying a TV-style focus on clashes, and The New Straits Times running more 

political/analytical themes.  The New Straits Times also had the largest gap between the 

Israeli Loss theme and the Palestinian Hope theme, with 0% for the former and 13% for 

the latter.  German and U.S. sources tended to present these two themes in roughly equal 

amounts. 

 
 
Concluding Questions: 
 
        It is not our purpose or desire to draw conclusions from what by necessity has to be 

incomplete data.  As noted at the outset, we were not always able to gain access to 

archived news stories.  Moreover, our data in many ways raise as many questions as they 

may have answered.  Are there similarities between Israeli media coverage of the 

withdrawal from Gaza and the Arab media coverage?  Is there a professional overlap?  

Are there differences?  And what are the reasons for the differences?  How do the media 

affect public opinion—and public policy? 

         Finally, could one seriously argue, after examining the granted incomplete data in 

this study, that there is a single truth to be reported?  Or do journalists create realities, 

which in time become accepted truths?  Two related and equally important questions 

arise from the discussions at last year’s Forum about how journalists do their job.  As the 

journalists in attendance examined our data about how the several media covered the 

Israeli pullout from Gaza there was tremendous attention to questions of fairness and 



 

 
19

balance.  Yet, no one questioned whether or not there was a difference between bias  and 

government censorship.  And in a related vein, is the best that can be hoped for a 

multiplicity of outlets or should it be balance within one outlet or publication?  We hope 

to expand on these questions with our follow-on study of the coverage of the 2006 

Lebanon war. 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


